Opdateret juli 2022
Du kan kontakta oss genom att klicka här eller per telefon. Använd chatten och skriv exakt ”telefonnummer” för att få reda på telefonnumret.
1.1 Denna webbplats (i fortsättningen ”plattform”) är tillgänglig för alla användare (i fortsättningen ”användare” eller ”du”) underkastat dessa allmänna villkor. I och med att du gör en bokning på plattformen, eller använder den på något annat sätt, bekräftar du att du godkänner dessa allmänna villkor.
1.2 Denna plattform drivs av Vacaciones eDreams, SL, inregistrerat i Spanien och registrerat i Madrids handelsregister med registrerad kontorsadress på Calle de Manzanares, nº 4, Planta 1º, Oficina 108, 28005, Madrid, Spanien och med skatteregistreringsnummer B-61965778 (nedan kallad ”eDreams”, “vi”, “oss” eller “vår”). eDreams är en IATA-ackrediterad resebyrå.
Vårt dotterbolag som är etablerat i USA är eDreams LLC. eDreams LLC is a Delaware limited liability company, with business address at 3350 Virginia Street 2nd Floor Coconut Grove, FL 33133, USA; it is registered as Seller of Travel in the following states: California CST2121263-50; Florida: ST38821; Iowa: 1293; Washington UBI: 603615148. *Registration as a seller of travel does not constitute approval by the state of California. California law requires certain sellers of travel to have a trust account or bond. eDreams LLC has a surety bond issued by the prosur group in the amount of $25,000. eDreams LLC is not a participant in the Travel Consumer Restitution Fund (TCRF).Om du är en kund som betalar för bokningen med ett kredit- eller bankkort utfärdat av ett finansinstitut, som är etablerat i Storbritannien, kommer ditt avtal för våra tjänster (som beskrivs i paragraf 2.4) att hamna hos Travellink dotterbolag eDreams (Gibraltar) Limited, som är registrerat i Gibraltar med organisationsnummer 121458.
Vore sammenlignings- og bookingtjeneste for fly og tog leveres af Vacaciones eDreams (information som ovenfor). Vores separate sammenligningstjeneste for hoteller leveres af Engrande S.L (momsnr. B62064845), et selskab, der er indregistreret i henhold til spansk lov, og som er en del af eDreams ODIGEO Group, med sin registrerede adresse på Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spanien. Vores pakkerejser (f.eks. fly + hotel) leveres af Vacaciones eDreams. Yderligere oplysninger om pakkerejser og de særlige betingelser og forpligtelser i forbindelse hermed er inkluderet nedenfor. Vores sammenlignings- og booking tjeneste for tog leveres af Vacaciones eDreams (information som ovenfor). Du kan finde flere oplysninger om og de særlige betingelser, der gælder for din særlige rejsekontrakt, i det relevante afsnit i disse vilkår og betingelser. Du må ikke overføre nogen af dine rettigheder eller forpligtelser i henhold til disse vilkår og betingelser uden vores forudgående skriftlige samtykke. Vi kan overdrage vores rettigheder eller forpligtelser i henhold til disse vilkår og betingelser uden dit forudgående samtykke, og særligt vi kan overdrage vores rettigheder eller forpligtelser til vores datterselskaber for at levere vores tjenester.
1.3 Användaren intygar att han eller hon är myndig och har den rättskapacitet som fordras för att uppfylla detta avtal, och att plattformen används i enlighet med dessa allmänna villkor som vederbörande har förstått och bekräftar till fullo. Användaren ansvarar för säkerheten avseende lösenord som tillhandahålls av Opodo för att ge tillträde till plattformen. Användaren garanterar vidare att ingen obehörig tredje part får tillgång till sådana lösenord. Användaren intygar att all information han eller hon lämnar för att få tillgång till plattformen, före och under användning, är sann, fullständig och korrekt, och utfäster att denna information kommer att hållas uppdaterad.
1.4 Denna plattform är enbart och uteslutande avsedd för användarens personliga bruk. Den får inte ändras, reproduceras, dupliceras, kopieras, distribueras, säljas, återförsäljas eller exploateras på något sätt i kommersiellt eller annat liknande syfte.
1.5 Användaren samtycker till att inte använda denna plattform i illegala eller otillbörliga syften. Användaren godtar i synnerhet att de tjänster som köps via denna plattform är avsedda för bruk och konsumtion av användaren själv eller av personer i vars namn användaren har rättslig befogenhet att handla. Användaren får inte återförsälja tjänster som köpts via denna plattform till tredje part. Opodo förbehåller sig rätten att när som helst neka åtkomst till plattformen utan föregående meddelande.
2.1 Opodo erbjuder via denna plattform sök- och jämförelsetjänster som ger användare möjlighet att söka och välja resetjänster som erbjuds av reseleverantörer, samt en förmedlande tjänst med vilken användare kan köpa de valda resetjänsterna från reseleverantörerna. Ett köp på denna plattform innebär att du gör en beställning om att Opodo ska köpa tjänster från reseleverantörer åt dig, vilket medför en betalningsskyldighet som Opodo måste bekräfta. När du köper resetjänster via denna plattform ingår du två avtal: (a) ett avtal direkt med reseleverantören avseende tillhandahållande av resetjänsten, och (b) ett avtal med Opodo avseende tillhandahållande av förmedlande tjänster. Såvida annat inte uttryckligen anges agerar Opodo i egenskap av öppet ombud för dig och ingår inget avtalsförhållande med dig och/eller reseleverantören vad beträffar de tjänster du köper på denna plattform. Eventuell fråga eller rådfrågning angående tjänster som köps på denna plattform måste ställas till reseleverantören som har tillhandahållit tjänsten.
Om du vill ha mer information om ditt reseavtal läser du i det relevanta avsnittet/den relevanta bilagan nedan.
2.2 Termen ”reseleverantör” inkluderar, beroende på vad som är tillämpbart, flygbolag, researrangörer, paketreseleverantörer, hotell, hotellkedjor och -förmedlare och andra boendeleverantörer, försäkringsleverantörer samt tågrese- och hyrbilsleverantörer.
2.3 Opodo bistår dig med att köpa resetjänster och agerar förmedlare för din räkning med reseleverantörerna. Ditt köp av resetjänsten omfattas av respektive reseleverantörs villkor. Vi rekommenderar att du kontaktar reseleverantören i fråga och granskar deras villkor, särskilt med avseende på avbokningsavgifter.
2.4 Genom att använda den här webbplatsen till att boka produkter eller tjänster ger du oss tillåtelse att agera som representant under jämförelseprocessen mellan reseleverantörer, för bokning av produkter och tjänster från den valda reseleverantören och att betala för den typen av produkter eller tjänster i ditt namn och för din räkning, beroende på vad som krävs. Ditt avtal för den här mellanhandstjänsten kommer att vara mellan dig och vårt relevanta dotterbolag (enligt paragraf 1) och är inte samma sak som ditt avtal med reseleverantören (enligt paragraf 2.1). Det innebär att vi kan debitera dig en tjänsteavgift beroende på vilken produkt du bokar. Du får information om eventuella avgifter innan du bekräftar bokningen. När du tillhandahåller kreditkorts- eller betalkortsuppgifter för att boka godkänner du att vi använder de uppgifterna för att boka för din räkning. När vi betalar på det här sättet för din räkning får du en bekräftad biljett som utfärdas av reseleverantören.
2.5 Oaktat ovanstående vill vi uppmärksamma dig på att vår plattform också tillhandahåller externa länkar till tredje partswebbplatser eller mikrowebbplatser för att ge dig tillgång till ett stort utbud av reseprodukter och resetjänster (dvs. hotellrum som fristående produkter, hyrbil, resepaket, kryssningar) som kan ha tredje parts varumärke eller Opodos varumärke (”tredje partswebbplatser”). I vardera fallet lämnar du vår plattform när du klickar på en av dessa tredje partswebbplatser, och därmed är det inte dessa allmänna villkor som gäller längre, utan den tredje partens enligt vad som är tillämpligt. Om du införskaffar en produkt eller tjänst från någon av dessa tredje partswebbplatser är Opodo inte ditt ombud.
2.6 Totalsumman för din beställning med tillämplig uppdelning visas när sökningen, prisjämförelsen och valet av resetjänster är klar, innan du slutför bokningen genom att klicka på ”KÖP”. Priserna som visas bygger på beräknade dagspriser från reseleverantörer och kan därför variera dagligen. Även tillämpliga skatter, t.ex. flygplatsskatter, kan variera dagligen. När du gör en beställning fastställs resetjänstens pris i samma stund som köpet godkänns. Detta pris tillämpas även vid eventuell ändring eller avbokning av de resetjänster som ingår i din beställning.
I sällsynta fall kan det vara fel på priset. Uppenbara prisfel är inte bindande. Uppenbara prisfel är där felet är uppenbart och ingen vettig person kan anse att det är rimligt. I sådana fall förbehåller vi oss rätten att avboka bokningen utan straffavgift och återbetala det debiterade beloppet. Vi kan erbjuda dig möjligheten att behålla bokningen till rätt pris och betala prisskillnaden.
2.7 När du har slutfört ditt köp genom att klicka på ”KÖP” får du ett bekräftelsemejl från oss. Det innehåller en sammanfattning av all information om de köpta tjänsterna samt en bekräftelse av att din beställning har registrerats i din reseleverantörs system och att din betalning kommer att behandlas. Opodos skyldighet att behandla din beställning gäller med förbehåll för att full betalning har mottagits. Du får ytterligare ett mejl som bekräftar att ditt köp av resetjänsten har behandlats och att din fulla betalning mottagits. Meddelandet innehåller relevanta bekräftelseuppgifter som boknings- och/eller e-biljettnummer. I den händelse ditt köp eller delar av det inte kan genomföras av någon anledning som Opodo inte rår över kontaktar vi dig omgående för att diskutera möjliga åtgärder för att lösa det problem som kan ha orsakat den försenade behandlingen av ditt köp. OBSERVERA ATT OM DEN BESTÄLLDA RESETJÄNSTEN ÄR ETT LÅGKOSTNADSFLYG FÅR DU BARA ETT MEJL MED BESTÄLLNINGSBEKRÄFTELSEN OCH E-BILJETTNUMRET. BEGE DIG ALDRIG TILL FLYGPLATSEN OM DU INTE HAR FÅTT E-BILJETTNUMMER FÖR ALLA FLYGRESOR SOM INGÅR I DIN BESTÄLLNING.
2.8 Opodo förbehåller sig rätten att avboka din beställning om vi har skälig anledning att anta att den är bedräglig, t.ex. om betalningsmetoden inte är giltig och/eller om du inte är laglig innehavare av betalningsmetoden i fråga. Under sådana omständigheter försöker vi kontakta dig på den e-postadress du angav under bokningen, eller via din bank. Om vi inte får kontakt med dig eller din bank avbokas din beställning automatiskt.
2.9 Bekräftelsemejlet är beviset för ditt avtalsförhållande med Opodo och reseleverantören. Detta dokument förs in i Opodos register och du har när som helst tillgång till det på begäran.
2.10 Opodo kan inte garantera alternativ eller särskilda önskemål avseende resetjänster (t.ex. måltider, handikappanpassning, bilbarnstol), eftersom Opodo endast vidarebefordrar dessa till reseleverantörerna i fråga. Du måste be reseleverantören bekräfta om sådana särskilda önskemål kan tillgodoses. Vi vill också uttryckligen upplysa dig om att begäran om alternativ eller särskilda önskemål avseende flygresor kan fördröja bekräftelsen av ditt köp. Under sådan fördröjning kan vi eventuellt inte säkerställa att de tjänster du har beställt fortfarande är tillgängliga till det pris som visades vid beställningstillfället.
2.11 Travellink har sammanställt en lista med all information du behöver för att planera din resa (transportvillkor, bagagepolicy osv.) från de flygbolag som oftast bokas på vår webbplats. Tänk på att denna information kommer direkt från flygbolagen, och att det är viktigt att du bekantar dig med dessa policyer när du planerar din resa. Om flygbolaget du reser med saknas i listan kan du ta del av villkoren direkt på ditt flygbolags egen webbplats.
3.1.1 Möjligheten att avboka eller ändra en resetjänst som köpts via denna plattform, samt tillvägagångssätt för ändring eller avbokning, beror på villkoren från din reseleverantör och vanligtvis på vilken typ av biljettpris som valts (lågprisflygbolag tillåter t.ex. oftast inte ändring eller avbokning). Opodo kan hjälpa dig att ta reda på om det går att ändra eller avboka biljetter till ditt pris, och om du vill kan Opodo hjälpa dig med din förfrågan till reseleverantören. För sådan hjälp debiteras du en serviceavgift av Opodo. Denna avgift tas inte ut för flygresor med etiketten “Kostnadsfri ombokning”. Observera att våra avgifter för hjälp med avbokning och/eller ändring inte innefattar de belopp som din reseleverantör eventuellt debiterar enligt egna villkor. Om du vill beställa en avbokning via Opodo ska du ringa vårt kundcenter, eftersom avbokningar och ändringar inte kan beställas via plattformen eller e-post.
3.1.2 Om din beställning omfattar en eller fler tjänster som köpts via en tredje partswebbplats (dvs. hotellrum, hyrbil, resepaket, kryssningar) gäller tredje partens villkor för avbokningar och ändringar. Läs dessa noga, eftersom Opodo inte ansvarar för leverans eller förmedling i försäljningen av sådana tjänster.
3.2.1 Totalsumman för din beställning med motsvarande uppdelning visas på denna plattform när du har valt de resetjänster du vill beställa, vilket är innan du binds av något avtal och/eller åtar dig någon betalningsskyldighet. I den totalsumman ingår priser för alla valda resetjänster, inklusive valfria tjänster, samt Opodos serviceavgifter. Observera att Opodos serviceavgifter inte återbetalas. Detta beror på att serviceavgifterna avser de förmedlingstjänster som Opodo tillhandahåller, vilket betraktas som fullgjort när bokningen har bekräftats för dig.
3.2.2 Opodos serviceavgifter varierar beroende på vilka produkter eller tjänster som ingår i din beställning. Observera att ytterligare förmedlingsavgifter debiteras om du gör din beställning per telefon, eller om du efterfrågar en tjänst efter att ha gjort din bokning (dvs. begär avbokning, ändring eller återbetalning). Om du använder ett ogiltigt kredit- eller betalkort, eller om ditt kort avvisas av banken och din beställning därför inte kan behandlas, debiteras du en särskild serviceavgift av Opodo som då kontaktar dig med instruktion om att verkställa betalningen av din beställning. När du har erlagt full betalning återbetalas den ytterligare serviceavgiften genom avdrag från beställningens totalsumma. Du får inga av de beställda tjänsterna förrän full betalning har mottagits av oss. Observera att priset för tjänsterna vid det tillfälle då du slutförde köpet genom att klicka på GODKÄNN OCH KÖP kan ändras under den tid som förflyter mellan slutförandet av ditt köp och det tillfälle då din fulla betalning mottas. I så fall måste du för att beställningen ska behandlas godkänna det pris för resetjänsterna som gäller för det tillfälle då full betalning mottas. Om någon fråga uppstår kring din betalning kontaktar vi dig inom fyrtioåtta (48) timmar från din beställning (eller inom tjugofyra (24) timmar om du ska resa inom 48 timmar) med instruktion om att verkställa din betalning.
3.2.3 Om din beställning omfattar en eller flera flygresor bör du tänka på att vissa flygbolag debiterar kunden direkt, så betalning till flygbolag och betalning till Opodo kan visas som separata transaktioner på ditt bankkonto.
3.2.4 Du kan endast använda de betalningsmetoder som anges på plattformen. Inga andra betalningsmetoder godtas.
3.2.5 Moms (även utländsk sådan, om tillämpligt) ingår i alla priser som anges på vår plattform. Momsbeloppet som ingår i priset för resetjänsterna samt i förmedlingsavgiften (om tillämpligt) beror på ditt resmål och om du är privat- eller företagskund.
3.2.6 Av säkerhetsskäl ombeds du ange dina kredit- eller betalkortsuppgifter varje gång du gör en beställning, såvida du inte uttryckligen ger oss samtycke till att lagra sådan information för framtida köp. Denna information sparas inte i våra system efter behandling av din betalning eller, om tillämpligt, av eventuella anspråk på ersättning för avgifter enligt punkt 3.3. Observera att Opodo måste lämna ut dina kredit- eller betalkortsuppgifter till reseleverantörer för att din beställning ska kunna formaliseras. All denna information krypteras av en säker server. Du ger Opodo fullmakt att använda informationen för ditt kredit- eller betalkort för att (i) betala för beställda produkter och tjänster samt avgifter avseende dessa, (ii) betala eventuell försäkringspremie, (iii) sköta eventuella återbetalningar och (iv) betala tjänster som begärs efter bokningstillfället.
3.2.7 Opodo eftersträvar alltid att minska risken för bedrägliga transaktioner. I det avseendet förbehåller vi oss rätten att utföra slumpmässiga kontroller. Vi kan då be dig tillhandahålla bevis för din adress via fax eller brev, och/eller en kopia av ditt kredit- eller betalkort, i händelse av att vårt system detekterar att din transaktion kan vara bedräglig. Observera att dessa kontroller endast utförs under vanlig kontorstid. Av den anledningen kan det hända att beställningar som görs på andra tider inte behandlas förrän nästföljande arbetsdag. Observera också att du själv ansvarar för kostnader i samband med att du skickar bevis för din adress via fax eller brev, banköverföring och/eller annan handling som kan krävas för att din betalning ska kunna behandlas.
3.3.1 Återbetalningar behandlas enligt den berörda reseleverantörens återbetalningspolicy. Om du har rätt till återbetalning behandlas denna med samma betalningsmetod som användes vid betalningen av beställningen. Vi vill upplysa dig om att flygbiljettpriser kan omfatta diverse delar varav några eventuellt inte återbetalas. Detta innebär att även om du uppfyller reseleverantörens villkor för återbetalning (enligt dennas återbetalningspolicy) kanske det återbetalda beloppet inte är samma som den totalsumma du har betalat till reseleverantören.
I vissa fall tar vi emot betalningar från tredjepartsleverantörer och skickar dem till dig. Efter att vi har mottagit återbetalningen och den relevanta och giltiga informationen bifogad, kommer vi garanterat att skicka tillbaka den till dig inom 7 dagar.
3.3.2 Om du har bokat en flygresa som inte kan ändras eller återbetalas, men sedan inte kan göra resan, kan du eventuellt begära återbetalning av vissa flygplatsskatter som ingår i biljettpriset. Om du vill begära återbetalning av flygplatsskatter via Opodo ger du Opodo fullmakt att utföra alla nödvändiga handlingar för din räkning för att erhålla återbetalningen av flygplatsskatter. Observera att begäran av återbetalning av dessa skatter måste göras inom 12 månader från flygbiljettens inköpsdatum, eller 6 månader från flygresans datum om detta infaller senare. Opodo debiterar dig en serviceavgift för denna tjänst som du måste ge Opodo fullmakt att dra av från det återbetalade flygplatsskattebeloppet.
3.4.1 Kontrollera ordentligt i förväg med relevant ambassad vad som gäller beträffande pass- och visumkrav. Du ansvarar själv för att inneha ett giltigt pass, och i tillämpliga fall ett visum. Opodo kan under inga omständigheter hållas ansvariga om du saknar rätt resedokument eller tillstånd.
3.4.2 Varje destination har sina krav beträffande inreseformalia, vaccinationer osv. Dessa kan även variera beroende på passagerarens nationalitet. Vi rekommenderar att du inhämtar denna information innan du planerar din resa. Opodo kan inte hållas ansvariga för incidenter till följd av att kunder inte har uppmärksammat dessa officiella krav.
3.5.1 Alla biljetter som beställs via denna plattform är e-biljetter. E-biljettsystemet är en papperslös metod för köp av flygbiljetter. När du har gjort din beställning skickar Opodo ett bekräftelsemejl med bokningsreferensnummer för dina flygresor. Observera att du INTE FÅR NÅGON PAPPERSBILJETT ATT VISA UPP PÅ FLYGPLATSEN.
För att hantera din bokning konfigurerar vi vid vissa tillfällen en virtuell e-postadress som är kopplad till den specifika bokningen. I det här fallet förser vi dig med all relevant information som behövs för att hantera den specifika bokningen.
3.5.2 I det avseendet vill vi upplysa dig om att varje flygbolag har sina regler och förfaranden angående e-biljetter, och vi uppmanar dig att ta reda på vad som gäller innan du beger dig till flygplatsen. VI REKOMMENDERAR I ALLA HÄNDELSER ATT DU ALLTID HAR EN UTSKRIFT AV DITT BEKRÄFTELSEMEJL SOM INNEHÅLLER BOKNINGSREFERENSNUMMER FÖR DINA FLYGRESOR, ÄVEN OM INTE ALLA FLYGBOLAG BEGÄR ATT DETTA VISAS UPP. Opodo kan inte hållas ansvariga för kunder som inte följer de olika flygbolagens förfaranden och regler angående e-biljetter. Vissa flygbolag tar ut en extra avgift om du inte har skrivit ut och kan visa upp ditt boardingkort på flygplatsen. Opodo rekommenderar att du läser alla specifikationer i bekräftelsemejlet för bokningen noggrant. Du kan bli tvungen att checka in och skriva ut ditt boardingkort igen om uppgifter för ditt flyg eller passagerare ändras. Opodo kan inte hållas ansvariga för incidenter till följd av att kunder inte har uppmärksammat dessa flygbolags policykrav.
3.5.3 Opodo förutsätter att den information du tillhandahåller är korrekt, och kan därför inte hållas ansvariga om din e-biljett inte kommer fram till din inkorg på grund av felaktig e-postadress, eller om den hamnar i skräppostmappen. Du måste meddela oss omgående om du byter e-postadress eller telefonnummer. Du måste också kontrollera att namnet i ditt pass är samma som det som anges i din bokningsbekräftelse.
3.5.4 I exceptionella fall, till följd av begränsningar avseende biljettförsäljning som Opodo inte rår över, kan Opodo eventuellt inte behandla din beställning hos flygbolaget. Om detta inträffar försöker vi meddela dig inom fyrtioåtta (48) timmar och utfärda en återbetalning eller erbjuda dig en annan flygresa.
4.1 I enlighet med det europeiska direktivet 95/46/EG och relaterade förordningar vill vi informera om att dina personuppgifter kommer att läggas in i automatiserade filer som tillhör Opodo. Uppgifterna kommer att bearbetas i syfte att behandla din beställning och betalning samt att skicka reklam, kampanjer och andra kommersiella rekommendationer till dig om liknande eller tillhörande produkter eller tjänster med anknytning till din beställning. Uppgifterna kan också användas för kundundersökningar, statistik och analys av marknadstrender.
4.2 Observera att du kan utöva din rätt att få tillgång till, begära rättelse eller avbrytande av och invända mot behandlingen av dina personuppgifter genom att skicka en skriftlig begäran om detta till Opodo. Detta kan du också göra på ett bekvämt sätt online, via vår plattform.
4.3 I anknytning till ovanstående vill vi upplysa dig om att vi i samband med dina inköp av produkter eller tjänster på vår plattform måste ge följande parter tillgång till dina personuppgifter: (1) Involverade reseleverantörer (flygbolag, hotell osv.) som enbart och uteslutande får använda dessa i syfte att tillhandahålla dig de produkter och/eller tjänster som du har efterfrågat, i enlighet med alla villkor i tillämpliga lagar. (2) Den spanska myndigheten (”Ministerio de Fomento”), om du är bosatt i Spanien på Balearerna eller Kanarieöarna eller i de autonoma städerna Ceuta eller Melilla och har markerat alternativet ”Rabatt för bofasta” under bokningen av en eller flera flygbiljetter, i enlighet med det telematiska kontrollsystemet som infördes genom det kungliga lagdekretet 1/2014 av den 24 januari (”Real Decreto-Ley 1/2014, de 24 de Enero, de reforma en materia de infraestructuras y transporte y otras medidas económicas, por el que se modifica el régimen de justificación de la residencia para el descuento del billete aéreo”). (3) AON MARKETING DIRECTO, SAU, om du har skaffat en reseförsäkring. I så fall vill vi upplysa dig om att Opodo agerar extern underleverantör till denna juridiska person, som är registrerad hos den behöriga försäkringsmyndigheten D.G.S. under numret AJ0061 och som har tillfredsställande soliditet samt yrkesansvarsförsäkring som krävs enligt den spanska lagen 26/2006 av den 17 juli om försäkringsmedling. (4) Företagen som ingår i eDreams ODIGEO Group (www.edreamsodigeo.com) som förser Opodo med administrativa och/eller tekniska företagsinterna tjänster med anknytning till databehandling, enbart och uteslutande i det syfte uppgifterna inhämtats och i enlighet med villkoren i tillämpliga lagar.
4.4 I och med att du godtar denna sekretesspolicy samtycker du till att dina uppgifter överförs enligt beskrivningarna ovan med databehandling belägen var som helst i världen.
5.1 Opodo vill upplysa dig om att på denna plattform godtas användning av cookies.
5.2 En cookie är en liten textfil som läggs på din dator av en plattform när du besöker den. I filen lagras data som din webbläsare skickar till plattformen när du besöker webbplatsen i framtiden eller när du förflyttar dig mellan sidorna inom webbplatsen. Vissa cookies är nödvändiga för att du ska kunna använda plattformen som avsett eftersom de håller reda på information som du redan har angett. Det kan gälla flygresor du har valt, eller att du har loggat in. Andra cookies samlar in data om hur du använder webben eller gör bokningar, och dessa sammanställs för analys av hur plattformen används eller för att kunna visa dig olika annonser utifrån sådant du verkar vara intresserad av.
5.3 Cookieinställningar måste göras enskilt för varje webbläsare (Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox eller Safari). Du kan vanligen hantera cookies på flera olika sätt, däribland aktivera eller inaktivera cookies helt, ta bort vissa cookies som redan är sparade i webbläsaren, blockera vissa plattformar helt från att spara cookies på din dator eller blockera cookies från tredje part (att cookies sparas på din dator av en annan plattform än den du besöker).
5.4 Använd länkarna nedan om du vill ha mer information om hantering av cookies i de vanligaste webbläsarna:
Microsoft Edge: https://privacy.microsoft.com/sv-se/windows-10-microsoft-edge-and-privacy
Google Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647
Firefox: https://support.mozilla.org/t5/Cookies-and-cache/Till%C3%A5t-eller-blockera-kakor/ta-p/9322
Safari: https://support.apple.com/sv-se/HT201265
Vi ger dig också ett alternativ där du enkelt kan hantera eller ta bort cookies från ett och samma ställe. Använd den här länken: http://www.youronlinechoices.com/se/.
5.5 Just vår plattform använder för närvarande olika sorters cookies:
5.6 Om du vill ha mer information, eller lämna dina synpunkter på användningen av cookies på vår plattform, kan du kontakta oss via vår sida Frågor och svar.
6.1 Allt innehåll på denna plattform (inklusive, men inte begränsat till, varumärken, text, grafik, logotyper, knappikoner, bilder, ljudfiler och programvara) tillhör Odopo eller dess innehållsleverantörer och skyddas av nationella och internationella lagar om industriell och immateriell äganderätt. Allt kompilerat (avser insamling, arrangemang och sammansättning) innehåll på Opodos plattform är Opodos exklusiva egendom och skyddas av nationella och internationella lagar om industriell och immateriell äganderätt. All programvara som används på Opodos plattform eller som tillhör dess programvaruleverantörer skyddas av nationella och internationella lagar om industriell och immateriell äganderätt.
6.2 All annan användning av innehållet på denna plattform är strängt förbjuden, däribland att helt eller delvis reproducera, ändra, distribuera, sända, i efterhand publicera, förevisa och/eller återge detta. Alla typer av användning av bilder från denna plattform utanför plattformen är i synnerhet strängt förbjuden utan uttryckligt tillstånd från Opodo och/eller dess leverantörer.
6.3 Opodo och andra namn på produkter, tjänster, grafik och logotyper som tillhör Opodo är internationellt registrerade varumärken. Namn på andra produkter, tjänster och företag som nämns i detta dokument kan vara registrerade varumärken som tillhör sina respektive ägare.
Utom när vi agerar som researrangör vid försäljning av paketresor, i vilket fall särskilda villkor som ingår i bilaga 2 till dessa villkor gäller.Vi ger inga garantier för att informationen, programvaran, produkterna och tjänsterna som finns på plattformen är lämpliga för något ändamål, vilket kan inkludera felaktigheter eller fel. I synnerhet. Vi gör inga utfästelser om kvaliteten på de tjänster som tillhandahålls av reseleverantörerna, förutsatt att sådana reseleverantörer som tillhandahåller tjänster är oberoende entreprenörer och att vi endast utför vår verksamhet som ditt ombud. Som en följd av detta är vi inte ansvariga för någon handling, något fel, någon försummelse, någon representation, någon garanti, något brott eller någon försummelse från någon reseleverantör eller någon personskada, dödsfall, egendomsskada eller annan skada eller kostnad som följer av detta, liksom vi inte har något ansvar och inte kommer att göra någon återbetalning i händelse av försening, avbokning, överbokning, strejk, force majeure eller annan situation utanför vår direkta kontroll.
8.1 Denna plattform kan innehålla länkar till andra plattformar som inte drivs av Opodo och som endast förekommer av annonseringsskäl. Opodo har ingen kontroll över dessa plattformar och ansvarar inte för dessas innehåll.
8.2 Förekomsten av länkar till andra plattformar indikerar inte att Opodo främjar, stöder, garanterar eller rekommenderar dessa webbplatser. Dessa länkar används endast som informativa referenser utan bedömning av innehåll, ägarskap, tjänster eller produkter som erbjuds.
Kontakta vår kundserviceavdelning om du har frågor eller klagomål angående din bokning innan avresan. Om du har något klagomål angående tjänster från en reseleverantör måste du inkomma med klagomålet eller reklamationen före din hemresa.
Opodo kan komma att ändra eller uppdatera dessa allmänna villkor utan föregående meddelande. Den aktuella versionen av dessa allmänna villkor visas på plattformen när sådana ändringar träder i kraft. Läs de aktuella allmänna villkoren varje gång du gör en bokning på denna plattform.
Inom EU gäller de rättigheter som definieras i EU:s förordning 261/2004. Enligt den här regeln är flygbolaget ensamt ansvarigt för att garantera dina rättigheter som passagerare och hjälpa dig direkt även om du bokade flygresan via en researrangör. Observera att vid flygbiljettbokning ingås avtalet om transport mellan dig och flygbolaget, och detta avtal omfattas av flygbolagets villkor. Opodo förmedlar endast som ditt ombud i försäljningen och debiterar dig en avgift för detta.
Det är VIKTIGT att du läser ditt flygbolags villkor eftersom ändring eller återbetalning eventuellt inte tillåts för det valda biljettpriset. Flygbolag kan dessutom debitera dig för kringtjänster som incheckning av bagage, incheckning på flygplatsen, önskemål om sittplats, underhållning under resan, mat, dryck och snacks osv. Eventuella kostnader för sådana extra tjänster ingår inte i flygresans pris, såvida annat inte anges uttryckligen, utan ska betalas direkt till flygbolaget. Observera att om din flygresa omfattar flera rutter kan olika regler gälla för de olika rutterna (t.ex. beträffande tillåtet bagage, visumkrav osv.). Detta kan gälla även om transporten på rutterna sker med samma flygbolag, men en rutt är internationell och en annan är inrikes.
Det är särskilt VIKTIGT att du kontrollerar följande:
Kombinerade enkelresor som återresor
I vissa fall kombinerar vi två enkelresor med samma eller olika flygbolag för att tillhandahålla särskilda returbiljettpriser. Det innebär att du har två separata bokningar (en för avresan och en för återresan), och vardera bokningen har sina regler angående biljettpriser. Om du behöver avboka den ena resan kan du behålla den andra om du vill. Eventuella avbokningar, tidsändringar eller andra ändringar av ett av flygen påverkar inte det andra, och biljettprisreglerna för det andra flyget gäller fortfarande. Om du t.ex. avbokar ett av flygen är det andra flygbolaget inte skyldigt att återbetala pengar för den andra delen av resan och erbjuda dig en ändrad resplan. Du kan ådra dig kostnader för eventuell ändring av det andra flyget, vid behov.
Flyg med lågprisflygbolag
Om du väljer ett lågprisflygbolag för din resa bör du kontrollera reglerna för ditt biljettpris ordentligt, särskilt om det finns kringtjänster som inte ingår i biljettpriset. Observera även att ditt flyg kan avgå från en mindre, regional och/eller sekundär flygplats. Flygplatsen anges alltid före köpet, i delen med flygreseuppgifter.
Rabatter för bofasta på Kanarieöarna eller Balearerna, eller i Ceuta eller Melilla
Spanska personer bofasta på Kanarieöarna eller Balearerna eller i Ceuta eller Melilla är berättigade till en rabatt eller bonus på flyg till eller från deras boendeort, om biljettpriset medger detta. Familjemedlemmar är också berättigade till rabatt för länder som åtnjuter rättigheter för fasta boende, och även medborgare i andra länder som är permanent bosatta på dessa orter och kan bevisa detta. Dessa medborgare måste kunna bevisa att de är fast boende med ett giltigt boendeintyg och sitt NIE (utländskt ID-nummer).
Det är obligatoriskt för passagerare som vill ha denna rabatt att uppvisa ett giltigt boendeintyg på flygplatsen. För detta måste passagerare visa någon av följande giltiga ID-handlingar:
Observera att det nationella ID-kortet (DNI) endast gäller som identitetsbevis, inte som boendebevis (även om det har använts som ID under bokningsprocessen). Om passageraren inte kan uppvisa ett giltigt boendeintyg kommer flygbolaget inte tillåta ombordstigning.
Om du är berättigad måste du se till att du markerar alternativet ”Rabatt för bofasta” i den avsedda delen under bokningsprocessen. Om du vill utnyttja rabatten men denna inte tillämpas automtiskt under bokningsprocessen föreslår vi att du avstår från att boka online och bokar per telefon via vårt bokningscenter: 902 887 107.
Rabatt för stora familjer i Spanien
Om du är medlem i en stor spansk familj och har ett officiellt dokument som bevisar detta kan du utnyttja denna rabatt om din flygresa går till och från spanskt territorium. Denna rabatt tillämpas inte automatiskt, så för att utnyttja den rekommenderar vi att du avbryter onlinebokningen och fortsätter flygbokningen per telefon med vårt kundservicecenter.
Ett resepaket är ett i förväg arrangerat semesterpaket som kombinerar minst två av följande resetjänster: (a) transport (b) logi eller (c) en annan turisttjänst som inte är underordnad transport eller logi och som utgör en väsentlig del av din bokning, och dessa två eller fler komponenter säljs till dig som en helhet samtidigt av oss till ett inkluderande pris där full betalning sker till oss.
Om du är en kund i ett land i Europeiska unionen och köper ett resepaket på denna webbplats är kombinationen av två eller flera resetjänster som erbjuds dig ett paket i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Som en följd av detta ska dessa särskilda villkor gälla och du kommer därför att åtnjuta alla rättigheter som gäller för paketresor inom EU:s ram.
Om du inte är kund i ett land i Europeiska unionen och köper ett resepaket på denna webbplats ska villkoren i dessa allmänna villkor gälla, såvida inte detta skulle strida mot en obligatorisk tillämplig lokal bestämmelse. I sådana fall ska en kombination av bokade produkter inte utgöra ett resepaket och ditt avtal kommer att vara med den eller de berörda tredjepartsleverantörerna.
Vi tillhandahåller också externa länkar till tredje partswebbplatser eller mikrowebbplatser för att ge dig tillgång till ett stort utbud av reseprodukter och resetjänster (dvs. hotell, hyrbil, semesterpaket, kryssningar) som kan ha tredje parts varumärke eller Opodos varumärke (”tredje partswebbplatser”).
I vardera fallet lämnar du vår plattform när du klickar på en av dessa tredje partswebbplatser, och därmed är det inte dessa allmänna villkor som gäller längre, utan den tredje partens enligt vad som är tillämpligt. Om du införskaffar en produkt eller tjänst från någon av dessa tredje partswebbplatser är Opodo inte ditt ombud.