Vilka vi är
Introduktion
Hej! Vi är Vacaciones eDreams S.L.U., kända av dig som plattformens varumärke. När detta
integritetsmeddelande nämner ”vi”, ”oss” eller ”vår” avser det Vacaciones eDreams S.L.U. som
agerar som personuppgiftsansvarig.
Våra integritetslöften:
- Vi värdesätter din integritet och datasäkerhet
- Vi använder data för din bästa reseupplevelse hos oss
- Du kontrollerar dina data
- Flera plattformar, ett integritetsmeddelande
Tack för att du använder våra plattformar. Ditt förtroende är det viktigaste värdet för oss, det
är därför vi i detta integritetsmeddelande kommer att visa dig vårt ansvar när det gäller
integritet och säkerhet gällande dina uppgifter. Det enda du behöver göra är att läsa det, och
om du har några frågor relaterade till det kan du berätta om det i vårtIntegritetsformulär . Efter det är du redo att boka ditt nästa äventyr
via oss.
Vacaciones eDreams S.L. är ett spanskt företag med skatteregistreringsnummer ESPB61965778. Du
kan kontakta oss via vårtIntegritetsformulärför alla dataskyddsfrågor.
Vi åtar oss att behandla dina uppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagar, inklusive
iakttagande av principerna för databehandling (t.ex. laglighet, rättvisa och öppenhet,
begränsning av syfte, minimering av data, noggrannhet, lagringsbegränsning, integritet och
konfidentialitet, och ansvarsskyldighet), och att endast behandla dina uppgifter för de
ändamål som förklaras för dig i detta integritetsmeddelande eller enligt vad som anges i
motsvarande datainsamlingsprocess, i enlighet med de lagliga grunderna som förklaras nedan
(i avsnitt 2.10).
Vem är dataskyddsombudet?
Vi har ett gemensamt dataskyddsombud som övervakar den databehandling som utförs med avseende på
din integritet och gällande bestämmelser.
Du kan kontakta dataskyddsombudets team via vårtIntegritetsformulärför att utöva alla datarättigheter, för att lösa
alla frågor du kan ha om behandlingen av dina uppgifter och/eller för eventuella
dataskyddsproblem som du vill diskutera med oss. Observera att vi kan be dig att verifiera din
identitet och begäran innan vi vidtar ytterligare åtgärder på din begäran för korrekt hantering
av din begäran och i säkerhetssyfte.
Definitioner
För att få en bättre förståelse för detta integritetsmeddelande har vi utarbetat ett
definitionsavsnitt som innehåller följande begrepp: Automatiserade beslut,
personuppgiftsansvarig, personuppgiftsbiträde, datarättigheter, lagliga grunder,
personuppgifter, plattformar, känsliga personuppgifter och tredjeländer.
Automatiserade beslut: Beslut som enbart baseras på automatiserad
behandling, inklusive profilering, som ger rättsliga effekter för individen eller på
liknande sätt påverkar dem väsentligt (enligt definitionen i artikel 22.1 i EU:s allmänna
dataskyddsförordning - GDPR).
Obs! Som du hittar förklarat nedan (i avsnitt 2) fattar
vi inga automatiserade beslut
Personuppgiftsansvarig: den som
ansvarar för att fastställa ändamålen och metoderna för behandling av dina uppgifter.
Obs! Vi är personuppgiftsansvariga för dina uppgifter enligt de villkor som beskrivs i detta
integritetsmeddelande. Om du väljer att boka en resa via våra plattformar kommer vi att
skicka dina uppgifter till andra personuppgiftsansvariga – transportören eller leverantören
av andra tjänster (t.ex. bokningspartnern eller de globala distributionssystemen), som
återigen kommer att använda dina uppgifter för sina egna ändamål och baserat på deras egna
medel, enligt beskrivningen i deras egna integritetsmeddelanden (som publiceras på deras
webbplatser). Nedan kan du se översikten över kategorier av personuppgiftsansvariga som vi
kan dela uppgifterna med. Under alla omständigheter kommer utlämnandet av dina uppgifter
till en tjänsteleverantör att ske i enlighet med gällande lagar. Varje
personuppgiftsansvarig är ansvarig för dina uppgifter och måste, i händelse av en incident
inom dess omfattning, hantera dem och svara på lämpligt sätt, enligt tillämplig lag.
Personuppgiftsbiträde: en tredje part som endast hjälper till att
uppnå de syften som fastställs av den personuppgiftsansvarige.
Obs! Vi som
personuppgiftsansvarig använder många tredjepartstjänster som vi lägger ut vissa delar av
vår verksamhet till som vi inte gör själva av olika skäl, till exempel kostnadseffektivitet.
Ett personuppgiftsbiträde får endast behandla dina uppgifter i enlighet med våra
dokumenterade instruktioner och i enlighet med tillämplig lag, så vi har fortfarande ansvar
för dina uppgifter och de kommer inte att kunna behandla dina uppgifter för något oförenligt
ändamål.
Datarättigheter: Alla har rätt till skydd av sina
personuppgifter. När vi använder termen ”datarättigheter” hänvisar vi kortfattat till
tillämpliga dataskyddsrättigheter.
Obs! Dataskyddsförordningar gör det möjligt för dig
att utöva dina rättigheter att bli informerad, få tillgång till, korrigera, radera, begränsa
behandling, invända, återkalla ditt samtycke, data överföring och rättigheter relaterade
till automatiserat beslutsfattande och profilering, när så är tillämpligt.
Lagliga grunder: behandling av dina uppgifter ska endast vara laglig om
minst en av dessa grunder gäller (artikel 6 i GDPR).
Obs! För de sex rättsliga
grunderna som omfattas av lagen kommer vi i huvudsak att förlita oss på samtycke, avtal,
juridisk skyldighet eller legitimt intresse. I undantagsfall kan vi dock förlita oss på
vitala intressen eller offentliga uppgifter. Du hittar mer information nedan (i avsnitt 2).
Personuppgifter (i detta integritetsmeddelande även kallade ”dina
uppgifter”): all information som direkt eller indirekt identifierar eller är
identifierbar som dig, som en fysisk person.
Plattformar: alla
tjänster (webbplatser, appar, callcenter osv.) som underlättar interaktioner mellan dig och
oss.
Känsliga personuppgifter: uppgifter relaterade till ras,
etnisk grupp, religion, hälsa, sexuell läggning och biometriska uppgifter utgör särskilda
kategorier av uppgifter (enligt definitionen i artikel 9 i GDPR).
Obs! Som du hittar
förklarat nedan (i avsnitt 3.7) behöver vi inte behandla känsliga personuppgifter normalt.
Tredjeländer: länder där GDPR-systemet inte är tillämpligt. För
närvarande menar vi med tredjeländer alla länder som ligger utanför Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (dvs. utanför Europeiska unionen, Island, Liechtenstein och Norge).
Varför behandlar vi dina
uppgifter?
Huvudsyftet är att erbjuda dig reserelaterade medlingstjänster i enlighet med våra
allmänna villkor. Detta inkluderar de specifika syften som omfattas här.
I detta avsnitt
informerar vi dig också om den rättsliga grunden för hur vi behandlar uppgifter för enskilda
ändamål. Beroende på den rättsliga grunden för vår behandling av dina uppgifter kan du ha särskilda
datarättigheter tillsammans med de vanliga datarättigheterna. I enskilda fall har du till exempel
rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter (du hittar ytterligare information under avsnitt
6).
Bokning
Laglig grund: #Kontrakt #Berättigat intresse #Ditt samtycke
Under inköpsprocessen ber vi dig endast om de
uppgifter som vi behöver för att förse dig med våra medlingstjänster för att avtala
reseprodukter. Du kan gå igenom bokningsprocessen på någon av våra plattformar.
Detta inkluderar att slutföra och hantera din bokning, bedöma tilläggsprodukter, skicka
avtalsbaserade meddelanden till dig via e-post, samtal eller SMS i samband med din bokning
(t.ex. bekräftelser, ändringar och påminnelser) och svara på dina frågor. Sådan
kommunikation kan hanteras av oss eller av våra resepartners. I detta avseende strävar vi
efter att visa dig de mest relevanta reseuppgifterna och hjälpa dig på ett personligt sätt
med din bokning och efterbokning. Dessa behandlingsaktiviteter är nödvändiga för utförandet
av ett avtal som du är part i eller för att vidta åtgärder på din begäran innan du ingår ett
avtal.
Vi kan spara dina uppgifter för framtida bokningar för att göra det enklare
för dig att slutföra en bokning hos oss. Denna behandling är nödvändig för berättigade
intressen, nämligen att vi har ett kommersiellt intresse av att underlätta ytterligare
bokningar. Observera dock att dina betalningsuppgifter endast kommer att sparas för framtida
bokningar om du har ett Prime-abonnemang, eftersom det kommer att vara nödvändigt för
utförandet av det avtal som du är part i, annars måste du ge oss ditt samtycke till
användningen av betalningsuppgifter för framtida bokningar. Kom ihåg att en
Prime-prenumeration kräver att minst ett giltigt kreditkort har tilldelats för att hantera
prenumerationsbetalningen. Om du vill sluta betala för det måste du säga upp ditt
Prime-abonnemang på ditt konto eller via vår kundtjänst, i enlighet med Prime-villkoren.
Vi kan också fråga dig när det behövs för ditt samtycke för att hämta
bokningsinformationen som du redan har lämnat så att du inte behöver ange dina uppgifter
igen i samma bokningsprocess.
Vi kan också använda din geolokalisering för att ge
dig en bättre sökupplevelse för att förifylla sökformulärets "ursprungsfält". Denna
behandling av personuppgifter är endast möjlig om du samtycker till det.
Tänk på
att de identifieringsuppgifter vi använder internt är den e-postadress som du anger i din
bokning eller ditt konto. Om du tror att vi behandlar en felaktig e-postadress, kontakta vår
kundtjänst så snart som möjligt.
Användarkonto
Laglig grund: #Kontrakt #Ditt samtycke #Berättigat intresse
Du kan skapa ett användarkonto på våra
plattformar, så att vi kan använda dina uppgifter för att hantera ditt konto. Du kan också
prenumerera på våra program för våra kunder (t.ex. Prime-konto). Vi kommer att behandla dina
uppgifter i syfte att visa dig den mest relevanta reseboknings- och efterbokningsupplevelsen, så
att du kan få de tjänster och funktioner som omfattas av våra Allmänna villkor .
Dessa behandlingsaktiviteter relaterade till användarkontot är nödvändiga för utförandet av
ett avtal som du är part i.
På samma sätt kan vi spara dina uppgifter för framtida
bokningar för att göra det lättare för dig att slutföra en bokning hos oss och känna igen
dig när du besöker våra plattformar igen, för att förbättra din användarupplevelse. Denna
behandling är nödvändig för berättigade intressen, nämligen att vi har ett kommersiellt
intresse av att underlätta ytterligare bokningar. Tänk på att om du invänder mot att bli
igenkänd när du besöker våra plattformar kan detta begränsa utseendet på specifika
erbjudanden eller fördelar som skulle ha riktats till dig om du inte skulle ha invänt mot
denna behandling.
Dessutom påminner vi dig om att om du har ett Prime-konto kommer
vi att lagra dina betalningsuppgifter säkert bland betalningsmetoderna för ditt Prime-konto.
Denna behandlingsaktivitet är nödvändig för utförandet av ett avtal som du är part i.
Reserelaterade tjänster
Laglig grund: #Kontrakt #Ditt samtycke #Berättigat intresse
Vi kan erbjuda dig andra reserelaterade
tjänster baserat på vår roll som resebyrå enligt beskrivningen i våra allmänna villkor.
Detta integritetsmeddelande ska gälla för sådan databehandling baserat på andra
reserelaterade tjänster som tillhandahålls av oss. Denna behandling är nödvändig för
utförandet av ett avtal som du är part i eller för att vidta åtgärder på din begäran innan
du ingår ett avtal.
Vi kan begära ditt tillstånd att behandla dina personuppgifter
för vissa ändamål relaterade till våra reserelaterade tjänster, såsom att kontakta dig via
specifika snabbmeddelandeplattformar som skiljer sig från de som anges i underavsnittet
”Bokning” (t.ex. Whatsapp, Telegram osv.), eller för att skicka information som tidigare
begärts av resetjänstleverantörer. I sådana fall kommer vi att behandla dina personuppgifter
när du har gett oss ditt samtycke.
Kommunikation
#Kontrakt #Ditt samtycke #Berättigat intresse
I linje med de meddelanden som redan
nämnts ovan (i avsnitt 2.1. Bokning), kan vi kontakta dig på olika sätt som du tillhandahåller,
och för avtalsrelaterade ändamål (t.ex. nödsituationer, frågor, påminnelser, varningar eller
kvalitetskommunikation).
För att kontakta dig när en resetjänstleverantör inte kommer att kunna tillhandahålla dig
tjänsten (t.ex. på grund av konkurs, insolvens eller motsvarande) och det kan påverka din
bokning. Denna behandling är nödvändig för utförandet av ett avtal som du är part i eller
för att vidta åtgärder på din begäran innan du ingår ett avtal.
För att svara på
frågor eller förfrågningar från dig eller någon resetjänstleverantör och hantera dem via
någon av våra kontaktkanaler (t.ex. e-post, telefon, sociala medier, chattrobot osv.). Vi
strävar efter att upprätthålla vår bästa kundservicenivå och vi är uppmärksamma på den
personliga situationen för var och en av våra olika kunder för att anpassa våra tjänster. Om
behandlingen är relaterad till de tjänster som tillhandahålls är behandlingen nödvändig för
utförandet av ett avtal som du är part i.
För att försöka komma ihåg din sökning
och kontakta dig omedelbart efter, om du inte har slutfört en bokning online, eftersom vi
anser att denna extra tjänst gynnar dig, genom att låta dig fortsätta med en bokning utan
att behöva fylla i dina bokningsuppgifter igen. Denna behandling är nödvändig för
berättigade intressen, eftersom vi har ett kommersiellt intresse av att underlätta
ytterligare bokningar.
För att informera dig om hur du kontaktar oss om du behöver
hjälp medan du är borta eller andra uppgifter som vi anser kan vara användbara för dig i din
planering eller för att få ut det mesta av din resa, eller uppgifter om kommande resor eller
en sammanfattning av tidigare bokningar som du gjort hos oss. Denna behandling är nödvändig
för berättigade intressen, eftersom vi har ett kommersiellt intresse av att underlätta
ytterligare bokningar.
Vi kan behöva skicka andra administrativa meddelanden till
dig, vilket kan inkludera säkerhetsvarningar. Denna behandling är nödvändig för utförandet
av ett avtal som du är part i eller för att vidta åtgärder på din begäran innan du ingår ett
avtal.
För att bjuda in dig att delta i en marknadsundersökning eller för att be
dig att ge en recension av din upplevelse med oss och med resetjänstleverantören. Tänk på
att dessa synpunkter kan vara tillgängliga för andra kunder för att hjälpa dem att fatta
beslut om en produkt eller en tjänst. Om du samtycker till att delta i
marknadsundersökningar kommer vi att förklara de uppgifter som samlats in och hur de skulle
användas ytterligare. I de fall då du deltar i en marknadsundersökning hos oss kommer vi att
behandla dina personuppgifter när du har gett oss ditt samtycke. Men om vi ber dig om en
recension av din upplevelse med oss eller resetjänstleverantören kommer behandlingen av dina
personuppgifter att vara nödvändig för legitima intressen, eftersom vi har ett intresse av
att känna till din kundnöjdhetsgrad och kvalitetsuppfattning om de tjänster du har fått.
Marknadsföringsaktiviteter
Lagliga grunder: #Berättigat intresse #Ditt samtycke
Under vissa omständigheter som beskrivs nedan
kan vi använda dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.
För att skicka dig regelbundna nyheter om reserelaterade produkter och tjänster. Du kan avsluta
prenumerationen på e-postmarknadsföringskommunikation enkelt och när som helst, bara genom att
klicka på länken för att avsluta prenumerationen som ingår i varje nyhetsbrev eller annan
kommunikation.
För att administrera eventuella marknadsföringsaktiviteter där du
deltar. När du bokar hos oss prenumererar du på våra nyhetsbrev, såvida du inte säger något
annat innan du bekräftar din bokning. Kom ändå ihåg att du kommer att kunna avsluta
prenumerationen när som helst i varje kommersiell kommunikation genom att klicka på länken för
att avsluta prenumerationen.
Vi kan visa dig anpassade erbjudanden på våra plattformar
eller tredje parts plattformar (inklusive sociala medier) och innehållet på webbplatsen som
visas för dig kan vara personligt anpassat. Sådana erbjudanden kan bokas på vår webbplats, på
webbplatser med gemensamma varumärken, eller kan vara andra tredjepartserbjudanden eller
produkter som vi tror att du kan tycka vara av intresse.
Vi kan visa dig anpassade
erbjudanden i det innehåll som visas för dig på våra plattformar när du får tillgång till dem
eller på tredje parts plattformar (inklusive sociala medier). Sådana erbjudanden kan bokas på
vår webbplats och kan bestå av andra tredjepartserbjudanden eller produkter som vi tror att du
kan finna av intresse, alltid relaterade till de tjänster vi tillhandahåller dig. När vi
använder cookies för detta ändamål kommer vi att förlita oss på ditt samtycke (för mer
information, se vårtMeddelande om
cookies).
). I annat fall kommer vi för det mesta att använda dina identifierings- och kontaktuppgifter
pseudonymiserade (t.ex. hashing av dina uppgifter) för detta ändamål, och vi kommer att
förlita oss på våra legitima intressen så länge du är vår kund för att visa dig våra
reserelaterade produkter och tjänster för du redan har anlitat. Detta kommer endast att
göras om du har ett konto hos motsvarande digitala företag som tillhandahåller
onlineannonseringstjänster, och de har möjlighet att matcha dina uppgifter på ett säkert
sätt baserat på deras villkor som gäller för ditt konto med dem.
Samtals- och chattinspelningar
Lagliga grunder: #Berättigat intresse #Ditt samtycke #Kontrakt
Vi kan behandla
och spela in dina samtal och onlinekommunikation för kvalitets-, avtals- och juridiska ändamål
när du kontaktar vår kundtjänst.
Alla samtal eller chattar spelas inte in. När du kontaktar kundtjänst måste vi dock, på grund
av avtalsmässiga och juridiska ändamål, registrera dem, även om de lagras under en begränsad
tid och raderas automatiskt därefter (såvida vi inte har ett berättigat intresse av att
behålla sådana inspelningar under en längre period, inklusive bedrägeriutredning och i
juridiskt syfte). Dessa behandlingsaktiviteter är nödvändiga för utförandet av ett avtal som
du är part i.
När det gäller de samtal och onlinekommunikationer som spelas in för
kvalitetsändamål är dessa behandlingsaktiviteter nödvändiga för att bevara vårt berättigade
intresse av att förbättra kvaliteten på våra tjänster.
Vi påminner dig om att vår
personal också kan be om autentiseringsfrågor, så att dina bokningsuppgifter hålls
konfidentiella.
I vissa jurisdiktioner måste vi begära ditt samtycke för att kunna
spela in samtalet (t.ex. när samtalet görs från Tyskland).
Förbättra våra tjänster eller utveckla nya tjänster
Laglig grund: #Berättigat intresse
Vi använder data för
analytiska ändamål. Huvudmålet här är att optimera våra onlineplattformar efter dina behov,
vilket gör vår webbplats enklare och roligare att använda. Vi strävar efter att använda
pseudonymiserade eller anonymiserade uppgifter för dessa analytiska ändamål.
Detta är en del av vår strävan att förbättra användarupplevelsen. Med användarupplevelse
menar vi konkret:
- test- och felsökningsändamål, och
att förbättra funktionaliteten och kvaliteten på våra resetjänster online.
Behandlingen av dina personuppgifter kommer att vara nödvändig för legitima
intresseändamål, eftersom vi har ett intresse av att förbättra nätverks- och
informationssäkerheten och eftersom vi har ett intresse av att förbättra kvaliteten på våra
tjänster.
Slutligen kommer vi också att utarbeta anonymiserad statistik om webbplatsens
totala konverteringsgrad. Denna behandling är nödvändig för legitima intressen, eftersom vi har
ett kommersiellt intresse av att bedöma andelen användare som har blivit kunder.
Främjande av en säker och pålitlig tjänst
Laglig grund: #Juridisk skyldighet #Berättigat intresse
För att skapa en pålitlig miljö för dig,
dina medresenärer, våra affärspartner och våra reseleverantörer kan vi använda uppgifter för att
upptäcka och förhindra bedrägerier och andra olagliga eller oönskade aktiviteter, såväl som för
säkerhetsändamål (t.ex. autentisering av användare och bokningar). För sådana ändamål kan vi
behöva stoppa eller reservera vissa bokningar.
Ett exempel på detta är vår lösenordspolicy med fem försök (om du felaktigt anger ditt
lösenord fler än fem gånger kommer vi att blockera ditt konto och kräva att du ändrar ditt
lösenord).
Ett annat exempel är vår förebyggande kontroll av stulna uppgifter på
internet (om vi kan ha någon antydan om att dina uppgifter kan ha äventyrats kan vi också
blockera ditt konto och be dig att återaktivera det med ett nytt lösenord).
Med
dessa exempel skyddar vi bland annat dina uppgifter och minskar risken för bedrägerier.
Eftersom vissa av dessa säkerhetsåtgärder är obligatoriska enligt lag och internationella
standarder, är motsvarande behandling av personuppgifter nödvändig för att uppfylla en
rättslig skyldighet som vi är föremål för. I andra fall har vi infört säkerhetsåtgärder som
kräver behandling av personuppgifter för legitima intressen, eftersom vi har ett intresse av
att förhindra bedrägerier.
Juridiska och efterlevnadsändamål
Laglig grund: #Juridisk skyldighet #Berättigat intresse
I vissa fall kan vi behöva använda dina
uppgifter för att hantera och lösa rättsliga tvister, för regulatoriska utredningar och
efterlevnad, för att genomdriva våra Allmänna villkoreller för att uppfylla lagliga förfrågningar från
brottsbekämpande myndigheter.
Denna behandling är nödvändig för legitima intressen, eftersom vi har ett intresse av att
förhindra bedrägerier och försvara våra rättigheter och intressen.
Laglig grund som vi förlitar oss på
De viktigaste lagliga baserna som vanligtvis används är #Ditt samtycke #Kontrakt #Juridisk skyldighet
#Berättigat intresse
- Ditt samtycke: du gav ditt samtycke till en
specifik användning av dina uppgifter. Vi kommer alltid att inhämta ditt samtycke till
att samla in och behandla dina uppgifter såvida inte en annan laglig grund gäller. Vi
kommer att ge dig transparent information när samtycke inhämtas. Denna information
kommer att tillhandahållas i ett tillgängligt format, skrivet på ett tydligt språk. Om
uppgifterna inte erhålls direkt från dig kommer dessa uppgifter att lämnas ut till dig
inom en rimlig period efter att uppgifterna har erhållits.
- Avtal: du har ett avtal eller föravtal med oss. När du
till exempel bokar ett flygbolag eller hotell hos oss, eller när du godkänner våra
allmänna villkor eller någon annan av våra villkor (t.ex. Prime-villkor) behöver vi
relevanta uppgifter för att behandla din bokning eller hantera ditt konto.
- Rättslig förpliktelse: Vi har en rättslig
förpliktelse. Normalt kräver bokförings- och skatteregler lagring av nödvändiga
uppgifter för efterlevnadsändamål.
- Berättigat intresse: det ligger i vårt berättigade
intresse och bedöms inte påverka dina rättigheter och friheter på ett betydande sätt.
Andra lagliga grunder, Endast exceptionellt använd:
- Vitalt intresse: Du eller en tredje part har ett viktigt
intresse. Vi kommer normalt inte att behandla uppgifter baserat på denna rättsliga
grund, men om vi gör det kommer vi att meddela dig.
- Offentlig uppgift: Vi har en offentlig uppgift att utföra.
Vi kommer normalt inte att behandla uppgifter baserat på denna rättsliga grund, men om
vi gör det kommer vi att meddela dig.
Vi fattar inte automatiserade beslut
Vi fattar inte automatiserade beslut som kan ge rättsverkningar eller på liknande sätt påverka
dig avsevärt. Vi fattar inga beslut baserade enbart på automatiserad behandling, utöver det
legitima intresset av bedrägeribekämpning och anpassning av din användarupplevelse,
marknadsföring och reklam, som inte kommer att ge rättsliga effekter eller på liknande sätt
väsentligt påverka dig.
Som nämnts tidigare kommer ett sådant automatiserat beslut inte att ge några rättsliga
effekter eller på liknande sätt väsentligt påverka dig. Om vi fattar ett automatiserat
beslut kommer vi att vidta alla lämpliga åtgärder och informera dig.
Typer av data
Vi erbjuder dig ett brett utbud av tjänster, som du också kan använda på ett brett spektrum av sätt.
Beroende på om du kontaktar oss online, via telefon eller på annat sätt och på vilka tjänster du
använder kan olika data från olika källor komma att spelas in. Mycket av de uppgifter vi behandlar
tillhandahålls av dig när du använder våra tjänster eller kontaktar oss, till exempel när du
registrerar dig och anger ditt namn eller e-postadress eller adress (uppgifter
som du lämnar till oss). Vi tar också emot den tekniska enheten och åtkomstdata som
automatiskt samlas in när du interagerar med våra tjänster. Detta kan till exempel vara information
om vilken enhet du använder (#Data vi samlar in från dig).
De typer
av data som är relaterade till en person grupperas i följande datakategorier (kategorier är inte
exklusiva och data kan överskrida flera kategorier):
Identifierings- och kontaktuppgifter
Uppgifter som du lämnar till oss Uppgifter som används för att
identifiera dig som en fysisk person och/eller uppgifter som vi använder för att kontakta dig.
Till exempel ditt namn, efternamn, kön, nationalitet, faktureringsadress, födelsedatum,
e-postadress och telefonnummer
Tänk på att din e-postadress kommer att vara dina
identitetsuppgifter. Vi kommer att kunna länka dina uppgifter baserat på din e-postadress.
Konto- och inställningsdata
Uppgifter du ge oss uppgifter som du genererar när du använder ditt
konto.
Till exempel e-post och lösenord (vi lagrar aldrig lösenorden i en icke-krypterad form),
prisvarningar, sökhistorik, specifika inställningar, föredragna val och andra uppgifter som
sparats i ditt konto. Detta gäller även om du har ett eDreams Prime-konto.
Betalningsdata
Uppgifter du ge oss uppgifter som du ger oss för att utföra
betalningen.
Vanligtvis innebär detta betalkortsuppgifter. Till exempel kreditkortsnummer,
kortinnehavarens namn och utgångsdatum (vi lagrar aldrig kreditkortsdata i en icke-krypterad
form).
Reserelaterade uppgifter
Uppgifter du ge oss uppgifter som du lämnar till oss under
bokningsprocessen, allt du väljer i beställningsformuläret och vad du senare ändrar eller köper
som tillägg till den ursprungliga beställningen.
Till exempel ID- och/eller passets nummer och utgångsdatum, kontaktuppgifter,
resepreferenser, boardingkort eller e-biljetter.
Tänk på att om du tillhandahåller
uppgifter från resesällskap bör du tidigare ha fått andra personers samtycke innan du ger
oss deras uppgifter och resepreferenser, eftersom all åtkomst till att visa eller ändra
deras uppgifter endast kommer att vara tillgänglig via ditt konto eller e-post.
Kommunikationsdata
Uppgifter du ge oss uppgifter som vi samlar in
från dig uppgifter från all text och röstkommunikation som utbyts mellan dig och oss
i samband med dina förfrågningar.
Till exempel kundsupportärenden, metadata och anteckningar som genereras av våra system och
agenter.
Surf- och enhetsdata
Uppgifter som vi samlar in från dig Uppgifter som vi automatiskt kan
samla in från din enhet när du besöker våra plattformar.
Till exempel IP-adress, webbläsartyp, internetleverantörer, geografisk plats, tekniska data
om enheten, sidor som nås och länkar som klickas, tid och varaktighet för begäran och besök
och den metod som används för att skicka begäran till servern.
Observera att vi kan
koppla dessa uppgifter till ditt konto.
Vissa av dessa uppgifter kan samlas in med
hjälp av olika typer av cookies eller liknande tekniker. För mer information, se vårtMeddelande om cookies
Varför behandlar vi inte känsliga personuppgifter?
Vi strävar efter att begränsa de omständigheter under vilka vi samlar in och behandlar känsliga
personuppgifter. Undvik att förse oss med känsliga personuppgifter om det inte är absolut
nödvändigt och specifikt begärt.
Ett exempel för vilket vi kan samla in och behandla sådana uppgifter skulle vara om
exceptionella omständigheter uppstod, till exempel en hälsokris, där vi kan erbjuda dig
möjligheten att förse oss med alla relevanta uppgifter för att dela dem med motsvarande
bokade flygbolag, till exempel för att underlätta incheckningsprocessen eller på grund av
obligatoriska skäl.
Under alla omständigheter kommer motsvarande lämpliga
säkerhetsåtgärder att implementeras för att skydda dina känsliga personuppgifter i enlighet
med detta integritetsmeddelande.
Dessutom kan du be oss att informera flygbolaget,
hotellet osv. om en särskild tjänst (t.ex. en meny eller ett anpassat rum) som kan utgöra
känsliga personuppgifter eftersom de kan antyda eller föreslå uppgifter om din religion,
hälsa eller andra relaterade uppgifter. I vilket fall som helst kommer denna information
inte att vara obligatorisk att tillhandahålla i någon av våra bokningskanaler, så du är fri
att antingen tillhandahålla den eller inte
Vad händer med de uppgifter som tillhör barn?
Våra tjänster är inte avsedda för minderåriga, enligt beskrivningen i våraAllmänna villkor
De begränsade fall där vi kan behöva samla in minderårigas uppgifter skulle vara som
bokningspassagerare.
Om vi blir medvetna om att vi har behandlat ett barns
uppgifter utan giltigt samtycke från en förälder eller vårdnadshavare kommer vi att radera
dem.
Uppgifter som vi samlar in från tredje parter
Vi erhåller lagligen uppgifter om dig från affärspartners och andra oberoende tredjepartskällor
(t.ex. kontaktuppgifter som e-post, köp eller demografiska uppgifter). Vi kan få sådan
information från bedrägeribekämpningsföretag när den valda betalningsmetoden har äventyrats,
reseförsäkringsbolag när de anställs och reserelaterade tjänsteleverantörer som tidigare har
hanterat dina uppgifter. I alla dessa fall kommer vi att behandla dina uppgifter i enlighet med
detta integritetsmeddelande.
Mottagare av dina
uppgifter
Vi har ett särskilt nära samarbete med vissa tjänsteleverantörer (t.ex. resetjänstleverantörer,
säkerhetstjänstleverantörer osv.) som normalt kan fungera som personuppgiftsansvarig eller Personuppgiftsbiträde beroende på deras omständigheter (t.ex. deras syften
och typ av uppgifter som de behandlar, deras relation till dem, dig och oss, deras ansvar enligt lag
osv.). Vi väljer härunder deras huvudkategorier.
Tjänsteleverantörer
För att kunna tillhandahålla dig våra tjänster måste vi dela dina uppgifter med tredje parter. Vi
kommer att definiera och reglera dataöverföringen eller behandlingen enligt avtal när det krävs
enligt lag med lämpliga säkerhetsåtgärder.
- Resetjänstleverantör som du bokade hos den
personuppgiftsansvarige (t.ex. flygbolag eller transportörer, hotell,
biluthyrningsföretag, leverantörer av turisttjänster osv.). På vår plattform kan det
finnas tjänster som helt eller delvis tillhandahålls av våra reseaffärspartner.
Reseaffärspartners villkor och integritetsmeddelanden gäller, och i så fall hittar du en
länk till dem i bokningskanalen.
- Andra leverantörer av resetjänster som är nödvändiga eller ger ett
mervärde för utförandet av våra tjänster som
personuppgiftsansvarig Personuppgiftsbiträde
(t.ex. reseförsäkringar, globala distributionssystem eller datoriserade bokningssystem,
boknings- och biljettombud, researrangörer, resemetasökare, rese- och
incheckningsleverantörer, kalenderlösningar, leverantörer av skaderegleringstjänster
osv.). De gör det möjligt att erbjuda dig våra tjänster och hjälpa oss att göra alla
ansträngningar för att ha de bästa alternativen till bästa pris. När vi delar dina
uppgifter med andra personuppgiftsansvariga på detta sätt får du möjlighet att granska
deras integritetspolicy och villkor först, så att du kan förstå hur den
tjänsteleverantören kommer att använda dina uppgifter.
- Kundservice och supportverktyg Personuppgiftsbiträde (t.ex. verktyg för kundkommunikation,
callcenteragenter osv.). Vi arbetar med kundtjänstleverantörer och verktyg för att svara
på dina förfrågningar och hantera kommunikation med dig om det behövs.
- Betalnings- och bedrägeritjänster Personuppgiftsansvarig (t.ex. betalningsbehandlare, banker,
bedrägeribekämpning och tjänster för hantering av återkrav osv.). När du betalar på vår
plattform (som i alla andra) måste en uppsättning långa kedjor av tekniska operationer
ske innan betalningsbegäran accepteras av din bank och meddelas oss. Vi använder även
tjänsteleverantörer för att upptäcka bedrägeririsker.
- Informationssäkerhetstjänster Personuppgiftsbiträde
. Vi arbetar med informationssäkerhetstjänster för att skydda dina uppgifter.
- IT-infrastrukturleverantörer Dataprocessor
(t.ex. värdtjänstleverantörer). De hjälper oss att förse dig med en tillgänglig och
säker plattform.
- Programvarulösningar och ingenjörer Dataprocessor
. Programvarulösningar och ingenjörer hjälper oss att arbeta dagligen och att
fortsätta förbättra våra tjänster.
- Analytiska tjänsteleverantörer Personuppgiftsbiträde De förser oss med nödvändiga uppgifter
för att förstå användningen inom vår plattform, se om det finns några buggar eller
bestämma hur vi kan förbättra våra tjänster.
- Kundrelationshantering och marknadsföringslösningar Personuppgiftsbiträde Personuppgiftsansvarig . De gör det möjligt för oss att hantera
anpassad kommersiell kommunikation. Några av dem hjälper oss också att visa anpassade
annonser över hela internet. Andra syften är att möjliggöra intressebaserat innehåll
eller riktad reklam under hela din onlineupplevelse (t.ex. webb, e-post, anslutna
enheter, appar osv.).
- Personuppgiftsansvarg för sociala
plattformar. När du loggar in med dina sociala medier, klickar på en
”gilla”-knapp för sociala medier som är integrerad i våra plattformar via plugins eller
använder några sociala medietjänster för att interagera med oss kan dina uppgifter delas
mellan oss och leverantörerna av sociala medier (t.ex. dina användarnamn, e-postadress,
profilbilder, din kontakt osv.).
- Finansiella, administrativa och juridiska tjänster och verktyg Personuppgiftsbiträde Personuppgiftsansvarig (t.ex. bokföringssystem, juridiska
tjänsteleverantörer, inkassobyråer, företagsförsäkringar osv.).
Våra koncernföretag
Vi delar dina uppgifter inom våra koncernföretag för interna ändamål relaterade till
centralisering av ledningen.
I synnerhet centraliserar vi behandlingen av dina uppgifter genom det spanska dotterbolaget
eDreams International Network, SLU, som agerar som personuppgiftsansvarig för interna
administrativa ändamål. På samma sätt delar vi dina uppgifter som kunder med andra företag
från vår koncern, för att hantera de tjänster som tillhandahålls av oss som
personuppgiftsansvarig och för ansvarsändamål som en grupp av åtaganden, inklusive
finansiella, skattemässiga och juridiska skyldigheter. De företag som ingår i vår
företagsgrupp beskrivs i våra Allmänna villkor Vår koncern har en gemensam
koncernintegritetspolicy som gäller för alla för att säkerställa att all databehandling som
utförs inom vår koncern sker enligt samma nivå av säkerhetskrav och kommer att behandlas
uteslutande för samma ändamål för vilka uppgifterna hade samlats in, enligt gällande lagar.
Behöriga myndigheter
Vi kan lämna ut dina uppgifter till brottsbekämpande myndigheter i den mån det krävs enligt lag
eller är absolut nödvändigt för att förhindra, upptäcka eller lagföra brottsliga handlingar och
bedrägerier eller om vi på annat sätt är juridiskt skyldiga att göra det, vilket kommer att
fungera som personuppgiftsansvarig.
Vi kan behöva lämna ut dina uppgifter vidare till behöriga myndigheter för att skydda och
försvara våra rättigheter eller egendomar, eller tredje parts rättigheter och egendomar. Vi
är också skyldiga enligt lag att dela din information med administrativa organ när vi
tillhandahåller dig våra online-resebyråtjänster under vissa omständigheter.
Andra
(transparent informerat till dig och med ditt samtycke till utlämnandet, om tillämpligt)
Dessa mottagare kan befinna sig utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), vilket
innebär internationella dataöverföringar. För mer information om detta, se nedan (avsnitt
5.3).
Ditt dataskydd
Säkerhetsåtgärder
Även om ingen onlinetjänst kan garantera absolut säkerhet, designar vi våra system och enheter
med din säkerhet och integritet i åtanke. Vi arbetar för att implementera lämpliga tekniska och
organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säkerhetsnivå som är lämplig för risken,
inklusive till exempel följande.
Några exempel på säkerhetsåtgärder som vi genomför är följande:
- Vi tillämpar pseudonymisering och kryptering av personuppgifter, när så är lämpligt. När
vi till exempel hanterar betalningsuppgifter följer vi Payment Card Industry Data
Security Standards (PCI DSS) eller när du använder våra onlineplattformar skickas dina
uppgifter via en säker anslutning med Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) som
krypterar dina uppgifter via internet, vilket undviker att någon stjäl dina uppgifter
under överföring.
- Vi arbetar för att tillhandahålla konfidentialitet, integritet, tillgänglighet och
motståndskraft för behandlingsystem och tjänster. Vi har fysiska, elektroniska och
procedurmässiga säkerhetsåtgärder på plats när det gäller insamling, lagring och
utlämnande av dina uppgifter. Våra säkerhetsprocedurer innebär att vi kan be dig att
verifiera din identitet innan vi förser dig med konfidentiell information, och våra
plattformar erbjuder säkerhetsfunktioner som skyddar mot obehörig åtkomst och
dataförlust.
- Vi strävar efter att kunna återställa tillgängligheten och tillgången till
personuppgifter i tid i händelse av en fysisk eller teknisk incident.
- Vi implementerar en process för att regelbundet testa, bedöma och utvärdera
effektiviteten hos tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa säkerheten
för behandlingen
Rutiner för lagring
Vi kommer att behålla dina uppgifter så länge vi anser det nödvändigt för att du ska kunna
använda våra tjänster, för att tillhandahålla våra tjänster till dig, följa gällande lagar, lösa
tvister med någon part och på annat sätt så att vi kan bedriva vår verksamhet (inklusive för att
upptäcka och förhindra bedrägerier eller andra olagliga aktiviteter). Alla dina uppgifter som vi
lagrar kommer att omfattas av detta integritetsmeddelande.
Vanligtvis behandlar vi dina uppgifter under en period av högst fem år, sedan din senaste
resa eller ytterligare åtgärder relaterade till den avslutades eller sedan du utförde din
senaste åtgärd relaterad till ditt konto för de ändamål som beskrivs ovan. När det gäller
oavslutade bokningar kan vi lagra informationen i ett år för säkerhet och
bedrägeribekämpning, såvida vi inte behöver lagra den under längre perioder för att uppfylla
våra rättsliga skyldigheter.
Andra specifika villkor kan gälla, t.ex. en maximal
period på tre år för ansvarsskyldighetssyften avseende dataskyddsrelaterade interaktioner,
eller en maximal period på tio år för skatte- och redovisningssyften.
Om du ger oss
din e-postadress, men då kan du inte slutföra din bokning, kommer vi endast att behålla din
e-postadress tillfälligt och i vilket fall som helst under en period på högst sju dagar för
att hjälpa dig med bokningen om du fortfarande är intresserad.
För anpassade
erbjudanden kommer du regelbundet att få e-posterbjudanden från oss, och i varje
e-postmeddelande kommer det att finnas ett tydligt och enkelt sätt att avsluta
prenumerationen och därför invända mot denna typ av behandling. Vi kommer att behålla och
använda dina uppgifter för detta ändamål tills du avregistrerar dig eller efter två år sedan
den senaste interaktionen med oss (t.ex. utföra en sökning, utföra en bokning eller
uppdatera ditt Prime-medlemskap).
För de behandlingsaktiviteter som baseras på ditt
samtycke kommer vi att lagra dina personuppgifter så länge som sådana behandlingsaktiviteter
är nödvändiga för det ändamål för vilket de samlades in, såvida du inte återkallar ditt
samtycke eller begär att de raderas före det datumet och det inte finns något juridiskt
eller rättsligt mandat att behålla personuppgifterna.
Beträffande cookies
varaktighet, se vårt Meddelande om cookies
Internationella dataöverföringar
Våra servrar finns inom EU. För att underlätta vår globala verksamhet (t.ex. genom
tjänsteleverantörer) kan överföring av dina uppgifter till de mottagare som beskrivs ovan dock
inkludera överföring av dina uppgifter till tredjeländer vars dataskyddslagar kanske inte är
lika omfattande som de i länderna inom EU.
För överföringar till mottagare i
tredjeländer förlitar vi oss på beslutet om adekvat skyddsnivå, lämpliga skyddsåtgärder eller på
undantag från (för)kontraktsnödvändighet eller något annat som kan gälla från tid till annan.
Alla tjänsteleverantörer (t.ex. flygbolagen) som agerar som personuppgiftsansvariga kommer
att behandla dina uppgifter i enlighet med sitt eget integritetsmeddelande och kommer att
vara fullt ansvariga för att behandla dina uppgifter. Utlämnandet av dina uppgifter kommer
att göras, när så är tillämpligt, i enlighet med gällande lagar och lämpliga skyddsåtgärder
(i synnerhet de standardavtalsklausuler som utfärdats av Europeiska kommissionen) för att
säkerställa en adekvat skyddsnivå för enskilda personers integritet och grundläggande
rättigheter.
Den internationella överföringen av data till datorbokningssystemet,
aggregatorer och globala distributionssystem som inte är belägna i Europeiska unionen,
liksom dess användning av internationella flygbolag, hotell, tågföretag eller biluthyrning,
i syfte att tillhandahålla lämplig tjänst som tillhandahålls av oss, är en överföring som är
nödvändig för att fullgöra avtalet mellan dig och oss i enlighet med motsvarande undantag
från tillämpliga dataskyddsbestämmelser.
Skydda dina data
Vi gör stora ansträngningar för att ta hand om och skydda dina uppgifter när du delar dem med
oss. Vi rekommenderar att du inte delar ditt boknings-ID eller ditt datakonto med någon och
använder ett unikt och starkt lösenord för att hålla dina uppgifter säkra. Dessutom föreslår vi
att du ser upp för internetbedrägerier och nätfiske och endast använder våra officiella
plattformar.
Dela inte ditt boknings-ID
När du gör en bokning tilldelas du ett
boknings-ID. Denna referens kommer att inkluderas i din bokningsbekräftelse via e-post.
Håll alltid ditt boknings-ID konfidentiellt. Om du delar den med tredje personer kan
de komma åt dina uppgifter. Om du reser med andra och du inte vill att de ska ha tillgång
till dina bokningsuppgifter kan det vara lämpligt att du genomför din bokning separat. Vi
rekommenderar till exempel att du inte delar dessa uppgifter eller andra relaterade till din
resa på sociala medier.
Dela inte dina kontouppgifter med någon och använd
ett unikt och starkt lösenord För att säkerställa att åtkomsten till ditt konto
på våra plattformar är säker ska du inte dela dina inloggningsuppgifter med någon.
När du är klar med att använda våra plattformar, se till att logga ut från din session om
någon annan kan komma åt din enhet. Undvik att ansluta med ditt konto från icke-betrodda
enheter eller nätverk som de på hotell, bibliotek eller internetkafé. Om du gör det, glöm
inte att logga ut när du är klar.
Det är viktigt att du skyddar dig mot obehörig
tredjepartsåtkomst till ditt lösenord och till dina enheter. Vi rekommenderar att du
använder ett unikt starkt lösenord för ditt konto som du inte använder för andra
onlinekonton och du bör förnya det varje rimlig tidsperiod, till exempel en gång om året.
Skadliga aktörer kan försöka ansluta till ditt konto med hjälp av stulna uppgifter från
andra (icke-relaterade till oss) tjänster.
Naturligtvis använder du samma metod för
ditt e-postkonto genom att använda unika starka referenser (som är vår säkra kontaktpunkt
för att skicka dig "länk att återställa lösenord").
Var försiktig och skydda
dig mot internetbedrägerier och “nätfiske”
Dubbelkolla
alltid avsändaren av e-postmeddelandena och länkarna eller dokumenten som bifogas dem. Om du
inte litar på eller tvivlar ska du inte öppna bilagorna eller klicka på länkarna.
Det finns en bred typ av internetbedrägeri som kallas nätfiske eller "Phishing" som
syftar till att olagligt få dina data genom bedrägeri eller genom att installera skadlig kod
på din enhet och stjäla dina sparade inloggningsuppgifter.
”Phishing” är oönskade
e-postmeddelanden som leder till att du infogar eller bekräftar dina lösenord eller
bankuppgifter på en falsk eller klonad webbplats. De försöker också få dig att ladda ner
dokument med skadlig kod eller installera skadlig programvara på din dator som kommer att
användas för att stjäla din information, som dina inloggningsuppgifter.
Dessa
bedragare låtsas vara någon av ditt förtroende, ett fynd, någon som behöver brådskande
åtgärder från dig, etc. Om du är osäker på någon kommunikation som du kan ha fått av någon
som säger att det är vi, vänligen kontakta oss via vår chatt i vårt
Hjälpcenter.
Använd endast originalprogramvara
Du kanske vill ladda ner våra
applikationer från alternativa marknader. Applikationer på dessa marknader laddas inte upp
av oss, så de kan innehålla skadlig kod som används för att stjäla dina
inloggningsuppgifter.
Använd endast de officiella applikationerna från Google Play
eller Apple App Store.
Hur kan du kontrollera
dina data?
Vi vill att du ska ha kontroll över hur dina uppgifter används av oss. Du kan göra det på olika sätt:
Hantera dina kontouppgifter
Du kan komma åt och uppdatera vissa av dina uppgifter via dina kontoinställningar eller
kundtjänst.
Utöva dina dataskyddsrättigheter
Vi har åtagit oss att säkerställa rättvis och transparent behandling. Därför är det viktigt för
oss att berörda personer kan utöva följande rättigheter när respektive lagkrav uppfylls:
Korrigera dina data
Du har rätt att be oss att korrigera felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig (och som
du inte kan uppdatera själv med dina kontoinställningar eller via vår kundtjänst).
Få åtkomst till eller föra över dina data
Du kan begära information om dina uppgifter och kopior av sådana uppgifter.
Du kan
också ha rätt att begära kopior av de uppgifter som du har lämnat till oss i ett
strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format där det är tekniskt möjligt.
Radera eller blockera dina data
Du kan begära att få dina uppgifter raderade. I vissa fall kanske vi inte kan radera den på
grund av att databehandlingen kan vara nödvändig för att fullgöra avtalet mellan dig och
oss, för våra legitima affärsintressen (dvs. förebyggande av bedrägerier,
säkerhetsförbättring) eller för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter (dvs. juridisk
rapportering, revisionsförpliktelser). I vilket fall som helst kommer vi omedelbart att
radera dem när vi kan göra det. Eftersom vi skyddar våra tjänster från oavsiktlig eller
skadlig förlust och förstörelse, kan kvarvarande kopior av dina data inte tas bort från våra
säkerhetskopieringssystem under en begränsad tid (inom en vecka).
Invända mot eller begränsa användningen av dina uppgifter
Du kan kräva att vi inte behandlar dina uppgifter för vissa specifika ändamål (inklusive
profilering) där sådan behandling är baserad på berättigat intresse, till exempel för
direktmarknadsföring. Om du invänder mot sådan behandling kommer vi inte längre att behandla
dina uppgifter för dessa ändamål såvida vi inte kan visa övertygande legitima skäl för sådan
behandling eller sådan behandling krävs för utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Du
kan när som helst invända mot följande behandlingsaktiviteter av dina personuppgifter som
beskrivs i avsnitt 3:
- Lagring av dina uppgifter för framtida bokningar för att göra det enklare för dig att
slutföra en bokning hos oss.
- Utveckla anonymiserad statistik om webbplatsens totala konverteringsgrad.
- Lagra din sökning och kontakt om du inte har slutfört en bokning online.
- Känner igen dig när du besöker våra plattformar igen.
- Informera dig om hur du kontaktar oss om du behöver hjälp medan du är borta, eller andra
uppgifter som vi anser kan vara användbara för dig i din planering.
- Be dig om en recension av din upplevelse med oss eller reseleverantören.
- Skicka regelbundna nyheter om reserelaterade produkter och tjänster till dig (vi
påminner dig om att du också kan avsluta prenumerationen när som helst i varje
kommersiell kommunikation genom att klicka på sidfotens avregistreringslänk).
- Visa dig anpassade kategoriserade erbjudanden på våra plattformar eller på
tredjepartsplattformar
- Använda samtals- eller chattinspelningar för kvalitetsändamål och utbildning.
- Förbättra våra tjänster eller utveckla nya tjänster.
I undantagsfall är denna rättighet inte mottaglig för att uppfyllas i syfte att främja en
säker och pålitlig tjänst, eftersom vi förlitar oss på ett övertygande legitimt intresse av att
skydda mot eventuella bedrägerier eller attacker mot tillhandahållandet av våra tjänster.
Återkalla ditt samtycke
Om vi behandlar dina uppgifter baserat på ditt samtycke kan du när som helst dra tillbaka
ditt samtycke och ange vilket samtycke du drar tillbaka. Observera att återkallandet av ditt
samtycke inte påverkar lagenligheten av någon behandling som baseras på sådant samtycke
innan det återkallas. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke till följande
behandlingsaktiviteter av dina personuppgifter som beskrivs i avsnitt 3:
- Spara dina betalningsuppgifter för framtida bokningar i de fall du inte är Prime-medlem.
- Hämtar bokningsinformationen som du redan har angett så att du inte behöver ange dina
uppgifter igen i samma bokningsprocess.
- Använd din geolokalisering för att fylla i fältet ”ursprung” i sökformuläret.
- Skicka rabattkoder, aviseringar om erbjudanden och en födelsedagsöverraskning med
eDreams nyhetsbrev.
- För vissa ändamål relaterade till våra reserelaterade tjänster, såsom att kontakta dig
via specifika snabbmeddelandeplattformar eller för att skicka information som tidigare
begärts av resetjänstleverantörer.
- När du deltar i en marknadsundersökning hos oss.
Utöva dina rättigheter genom våra Integritetsformulär
Observera att vi kan be dig att verifiera
din identitet och begäran innan vi vidtar ytterligare åtgärder på din begäran. Du kan också
fråga tillsynsmyndigheten för dataskydd (för Spanien https://www.aepd.es/) eller någon annan
tillämplig tillsynsmyndighet om du vill.
Regionala särskilda
bestämmelser
Beroende på vilka lokala bestämmelser som gäller tillhandahåller vi ytterligare information. Granska
om tillämpligt.
Storbritannien
Vår brittiska representant är Opodo Limited med skatteregistreringsnummer 766445988.
Kontakta oss via vår Integritetsformulär, , för att utöva en specifik rättighet eller för
andra kommentarer eller förslag om dataskydd.
USA
Beroende på vilken delstat du bor i kan olika lagar gälla (t.ex. Kalifornien, Colorado,
Connecticut, Virginia och Utah). Mer specifikt, om du är från Kalifornien, skulle California
Consumer Privacy Act (”CCPA”) vara tillämplig, och du skulle ha följande rättigheter i
förhållande till de personuppgifter vi har om dig: rätt att få veta (dvs. begära information om
hur vi behandlar dina uppgifter), rätt att begära radering av vissa personuppgifter som vi
behandlar om dig och rätt att välja bort försäljning av dina personuppgifter till tredje parter.
Kontakta oss via vår Integritetsformulär för att utöva en specifik rättighet eller för andra
dataskyddskommentarer eller förslag.
Vi tillåter tredje parter att samla in dina
uppgifter via våra plattformar och dela dem för de ändamål som beskrivs i detta
integritetsmeddelande (inklusive utan begränsning för anpassad reklam och marknadsföring på våra
plattformar och på andra platser baserat på användarnas onlineaktiviteter över tid och över våra
plattformar, tjänster och enheter). Kom ihåg att du kan blockera icke-strängt nödvändiga cookies
(inklusive annonser och analyscookies), enligt beskrivningen i vårt Meddelande om cookies.
Vi säljer inte dina uppgifter enligt definitionen av ”försäljning” som omfattas av
tillämpliga lagar i Nevada och Kalifornien. Vi delar inte heller dina uppgifter enligt villkoren
i gällande lagar i Kalifornien.
Uppdateringar och
tidigare versioner
Vi kan ändra detta integritetsmeddelande då och då för att se till att det är uppdaterat. Tveka inte
att besöka denna sida regelbundet och du kommer att veta exakt var du står. Vi kommer att notera det
datum då ändringar senast gjordes i detta integritetsmeddelande längst ner på denna sida, och
eventuella ändringar kommer att träda i kraft vid publicering.
Senast
uppdaterad: Maj 2023
Tidigare versioner
Juni 2019 – november 2021
December 2022 – maj 2023