Schweiz

Schweiz

I München föddes kompositören Richard Strauss, i USA valdes Abraham Lincoln till president och i Schweiz – mer exakt, i St. Moritz – lade, enligt legenden, hotellägaren Johannes Badrutt grunden för vinterturismen. Året var 1864.

St. Moritz besöktes flitigt av den brittiska överklassen under sommaren – vintertid var såväl orten som Herr Badrutts hotel tomt. Han visste att platsen hade mycket att erbjuda turisterna även vintertid och försökte hösten 1864 locka dessa genom att berätta om det vackra vädret och lovade att de skulle kunna sitta i skjortärmarna på terrassen. Gästerna trodde honom inte eftersom de visste hur fruktansvärt kall och bitande den brittiska vintern var och att det inte kunde vara möjligt att det skulle vara bättre i de schweiziska alperna, där det dessutom fanns något som kallades snö.

Herr Badrutt slog då vad med gästerna och lovade dem gratis boende under hela vintern om det skulle visa sig att det han utlovat var fel. Vi vet nu att Herr Badrutt vann sin insats; strax innan jul så var gästerna tillbaka i St. Moritz och de var glatt överraskade av det soliga vädret och det majestätiska vinterlandskapet. På vårkanten hemma i England, brunbrända och överlyckliga, berättade de entusiastiskt för sina vänner om sina alpina vinterupplevelser på Kulm Hotel St. Moritz.

Så föddes, enligt legenden, vinterturismen – inte bara i Schweiz utan faktiskt i hela Alperna.

Sedan de första brittiska vinterturisterna kom till Schweiz och roade sig med pulkaåkning, skridskoåkning och curling, har en hel del snö fallit från schweiziska himlen. Vintersemestern har sedan dess förändrats, liksom aktiviteterna och bekvämligheterna. Idag kan semesterbesökare från hela världen njuta av ett obegränsat utbud.

Den schweiziska vinterns landskap är unikt och har inte förändrats sedan 1864; de makalösa bergen, de snötäckta dalarna och de genuina byarna som för århundraden sedan tog form. Tillsammans ger de en oöverträffad omgivning som skänker avkoppling till såväl kropp som själ.

Välkommen till den schweiziska vintern – ”Switzerland - The Orignal” – sedan 1864!

Läs mer på www.myswitzerland.com

Laax visar vägen

Engadin

Känslan av att Laax är en otillgänglig skidort har tvingat den att tänka i nya banor. Och lyckats. Här får besökare uppleva en av Alpernas snyggaste och smidigaste skidorter, och offpiståkning utöver det vanliga.

www.laax.com

Laax ligger egentligen inte krångligare till än någon annan alpin skidort. Det bara känns så. Följaktligen slår destinationen ur underläge, vilket är en anledning till att Laax har valt att satsa på nytänkande i stället.

Resultatet har blivit en av Alpernas mest moderna och innovativa skidorter, och en som andra sneglar åt när de planerar inför framtiden.

Laax har 1 500 invånare och ligger i Glarusalperna i östra delen av Schweiz, drygt två mil från kantonen Graubündens huvudstad Chur. Dit tar man sig med tåg från Zürichs centralstation på en och en halv timme, och sedan vidare med buss. Vintertid går det även en flygbuss direkt till Laax tre dagar i veckan, som tar ungefär lika lång tid.

Väl framme i Laax hittar man liftarna i den norra delen Murschetg, där även de uppmärksammade hotellen Riders Palace och Rocks Resorts ligger. Längre upp på bergssidan går för tredje säsongen en av Europas modernaste stolliftar mellan Plaun Lavadinas och Fuorcla Sura. De svängbara gondolerna har formgivits av Porsche Design Studio och är försedda med solpaneler som värmer upp sätena. Oavsett vad man tycker om att Porsche ritar liftgondoler (vore det inte bättre om Anja Pärson gjorde det?), är det ganska skönt att sitta varmt på väg upp.

Sammanlagt har skidområdet kring topparna Laaxer Stöckli och Glarner Vorab hela 235 kilometer pister, varav 70 procent ligger mellan 2 000 och 3 000 meters höjd. Detta säkrar god snötillgång trots att en stor del av området ligger på sydsluttningar. Tack vare ett massivt jordskred för 10 000 år sedan finns inga skuggande berg i söder, vilket ger något mjukare eftermiddagssnö i de lägre pisterna. Å andra sidan innebär det att det är gott om sol även sent på dagen, och sköna, ostörda vyer.

Det lustiga med Laax är att fokuset på smidighet och nytänkande nästan döljer det faktum att själva skidåkningen är fantastisk på flera fronter. Sluttningarna kring Crap Sogn Gion är relativt mjuka och förlåtande för den som behöver svänga av sig ringrostigheten eller vill heja på barnens störtlopp. Men Laax har även en av Europas största halfpiper och markerad offpiståkning som enligt många slår andra svenskfavoriter på fingrarna. För de riktigt äventyrliga går det till och med en linbana från Crap Masegn upp till Vorabglaciären.

När dagens övningar är slut låser man in skidor och stavar i ett skåp nere vid liften, ännu ett bevis på hur logik och genomfört servicetänkande underlättar och frigör tid till annat. När alla europeiska skidorter ser ut så här kommer dagens gäster att kunna säga att de såg det för första gången i Laax.

För mer information: www.laax.com

Flera skäl till att Engelberg är poppis

Engadin

I Sverige känner vi Engelberg som ett ställe för extrem offpiståkning. Schweizarna själva undrar varför. För dem är det nämligen en pärla även för barnfamiljer.

Engelberg är egentligen inte klassisk mark inom svensk utförsåkning. Varken Anja Pärson eller Ingemar Stenmark vann några segrar här. Ändå är det ofta hit svenska extremåkare åker när de ska till Alperna. Hur har Engelberg blivit en sådan favorit hos unga svenskar?

En stor del av förklaringen har att göra med läget. Engelberg tillhör Urneralperna och ligger mitt i Schweiz. Det är den första skidort man kommer till om man åker söderut från Zürich, den vanligaste inkörsporten till Alperna för nordbor. Tågresan från flygplatsen tar lite drygt två timmar, inräknat byte i Luzern, så den som tar ett morgonflyg hinner lätt med flera timmars åkning redan samma dag.

Klostersamhället Engelberg var tidigt ute som semesterort redan i mitten av 1800-talet, men som vanligt på den tiden var det hälsobrunnarna och alpluften som lockade. Vintersport blev en del av utbudet först 1903. Idag har Engelberg lite drygt 4 000 invånare, vilket gör det till en relativt stor vintersportort. Dessutom ligger Luzern med sina 80 000 invånare bara 45 minuter bort med tåg, vilket ger möjligheter till stadsliv som de flesta andra vinterorter saknar.

Som skidort kan Engelberg ståta med världens första kabinbana där åkarna kan snurra kabinen under färd. Den tar åkarna den sista biten upp till Kleintitlis på 3 028 meters höjd, nära toppen av hemmaberget Titlis på 3 239 meter. Därifrån erbjuder Titlis i öster och Joch Pass-området i väster både pistade nedfarter och makalösa offpistlöpor. Själva byn ligger på en höjd kring tusen meter, så det blir gott om höjdmetrar att omvandla till hastighet på väg ner till dalstationen. Idag är bara sex av 22 liftar i området släpliftar, vilket gläder både snowboardåkare och bentrötta offpistare.

Totalt finns det 80 kilometer preparerade pister i Engelberg, men många kommer som sagt för offpiståkningen. Det faktum att Titlis backar ligger i nordsluttning samverkar dessutom med glaciären och höjden över havet till att göra Engelberg snösäkert, med en skidsäsong som löper från oktober ända fram till slutet av maj.

För schweizarna själva lockar dock familjeåkningen lika mycket, och då är det i synnerhet området Brunni på motsatta sidan av dalen som gäller. Frågan är när de svenska barnfamiljerna ska hitta hit. Lättillgängligheten som lockar de avancerade ungdomarna är förstås ett ännu större argument för en barnfamilj med mycket packning. Och utbudet är som sagt mycket mer varierat än vad vi nordbor hittills har insett.

För mer information: www.engelberg.ch

Engadin - mycket mer än St. Moritz

Engadin

Låt inte glamouren i huvudorten skrämma dig. Engadindalen i östra Schweiz har mycket mer att erbjuda av både genuin alpkultur och fantastisk vintersport.

Engadindalen i Schweiz har ett imageproblem, och det har att göra med dess huvudort. Även bland schweizarna själva väcker namnet St. Moritz tankar på minkpälsar, Ferraris och blaserade mångmiljonärer. Det är lätt att känna sig malplacerad som vanlig semesterfirare.

Men att döma Engadin efter St. Moritz är ett misstag. De som gör det riskerar att avfärda en av Alpernas mest inbjudande och mångsidiga vinterdestinationer.

Engadin betyder Inns trädgård på lokalspråket romansch, som vi svenskar brukar kalla räto-romanska. Redan under romartiden kom proto-turister hit för att dricka brunn och njuta av den stärkande fjälluften. Under slutet av 1800-talet upptäcktes dalen av brittiska turister, och resten är turismhistoria. Idag är St. Moritz en av världens mest kända vintersportorter.

Men faktum är att den exklusiva stämningen klingar av tvärt så fort man lämnar St. Moritz. Närliggande småorter som Pontresina, Silvaplana och Celerina är genuina och välmående små pärlor med en helt annan atmosfär. Där är det naturintresse som gäller, inte minst skidåkning, vilket faller sig naturligt när några av världens bästa skidbackar finns alldeles runt hörnet, utmed sluttningarna på bergen Corviglia, Corvatsch och Diavolezza.

Och det är inte bara backarnas längd och höga kvalitet som gör Engadin till ett lockande resmål. Närheten till Italien gör att matkulturen också är i toppklass. Infrastrukturen är utbyggd på ett sätt som inte finns i Sverige, med fullskaliga fjällstationer med restauranger på över 3 000 meters höjd, dit man tar sig bekvämt med kabinbana.

Botten av Engadindalen ligger på hög höjd, kring 1 700 meter, vilket längdåkare utnyttjar inför kraftprov som Vasaloppet. Eller Engadin Skimarathon, som går varje år i början av mars mellan Maloja och S-chanf. Många skandinaver lockas också av nya La Diagonella, ett sex mil långt lopp med start och mål i Zuoz. Till skillnad från många alpdalar är Engadin bred på botten, så det finns förvånansvärt många långa platta sträckor för längdåkare. Förutom de många sjöarna. I småorter som vackra Zuoz, S-chanf och Scuol längre norrut i dalen, längs floden Inns färd mot Österrike och Innsbruck, fortsätter myset, även om skidåkningen blir mer familjebetonad.

Huvudstaden i övre Engadin, Samedan, är ingen skidort men däremot hem till Europas näst högst belägna flygplats, efter Courchevel, på 1 707 meters höjd. Den har även en plats i den moderna kulturhistorien som flygplatsen i filmklassikern Örnnästet. Det är förstås här jet-settarna landar när de ska till St. Moritz. Vanliga människor tar sig med fördel till Engadin med hjälp av tåget från Chur, en av världens mest hisnande tågresor.

Alltså - döm inte hela dalen efter St. Moritz, som förresten också är en mysig stad i grunden. Dessutom kan ju miljonärer också vara trevliga. Som kompisar i sittliften, till exempel.

För mer information: www.engadin.stmoritz.ch

Transporter inom Schweiz

Engadin

Det är egentligen synd att kalla tågresor i Schweiz för transporter för det är så mycket mer än så. Det är en avkopplande totalupplevelse med ett naturskönt landskap som passerar tågfönstret.

Vare sig du ska resa tur- och retur från någon flygplats, ut på en Grand Train Tour i Schweiz så finns det alltid en biljett som passar.

De schweiziska tågpassen omfattar tåg, buss och båt och i vissa fall, förutom Transfer Ticket, så ingår även kollektiva transportmedel i 75 städer, gratis entré till nästan 500 muséer, bergbanor samt många av de kända panoramarutterna, en del tillkommer en tilläggsavgift. Njut av stressfria resor på väg, järnväg och vattenvägar i hela Schweiz - med Swiss Travel System.

Transfer Ticket

Ska du bara åka tur- och retur från flygplatsen till någon av Schweiz många skidorter? Då är det oftast mest fördelaktigt att köpa en transferticket, men det kan du enkelt kolla upp på SBB.ch.

Swiss Travel Pass

Med Swiss Travel Pass väljer du själv antal resdagar i följd, alternativen är 3, 4, 8 eller 15 dagar.

Swiss Travel Flexi Pass

Det här är ett tågpass där du själv väljer ett antal resdagar som du kan nyttja under en månad. Passet gäller 3 till15 resdagar under perioden och resdagarna behöver inte vara i följd.

Barn under 16 reser gratis om minst en av föräldrarna har köpt ett kort utfärdat av Swiss Travel System - läs mer om "Family Card" på STS hemsida.

För mer information om de olika biljetterna och exakt vad som ingår, gå in på swisstravelsystem.com